ازدواج های اینترنتی

بررسی پدیده ازدواج های اینترنتی
جستجوی عشق واقعی در فضای مجازیتحمیل آسیب های اجتماعی در چت روم ها
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


فریده غائب: "مخالف گسترش ازدواج‌های اینترنتی هستیم اما از سایت‌های همسریابی دفاع می‌کنیم." محمد اسحاقی، معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان این روزها به همراه دیگر مسوولان سازمان ملی جوانان از افزایش ازدواج‌هایی که مبنای آشنایی‌اش اینترنت و از طریق چت‌روم‌هاست نگرانند. آنها برای جلوگیری از ازدواج‌های اینترنتی مدام هشدار می‌دهند اما از طرفی دیگر از سایت‌های همسریابی حمایت می‌کنند چرا که معتقدند سایت‌های همسریابی با هدف ترویج ازدواج فعال هستند اما چت‌روم‌ها محتوای متفاوتی دارند.

یک جستجوی ساده اینترنتی کافی است تا فهرست بلندبالایی از سایت‌های همسریابی در صفحه کامپیوتر مقابل چشمانت رژه بروند. نام‌های این سایت‌ها گاه چنان جذابند که حتی اگر قصد ازدواج هم نداشتی باشی برای یک بار هم که شده سراغ آن سایت می‌روی تا توصیه‌های یک ازدواج موفق را در آنجا بخوانی.

یکی از سایت‌های همسریابی که حدود سه هزار عضو دارد که دو هزار و 800 نفر از اعضای آن را مردان تشکیل می‌دهند و تنها 200 زن را به عنوان عضو پذیرفته‌اند، جایی برای ثبت نام مشخص کرده‌اند. متقاضیان ویژگی‌های خود را ثبت می‌کنند و ویژگی‌های همسر دلخواه‌شان را هم می‌گویند تا مسوولان سایت از میان جمعیت سه هزار نفری زوج‌های مناسب را به همدیگر معرفی کنند.

هر چند مسوولان سازمان ملی جوانان از این شیوه ازدواج حمایت می‌کنند اما بسیاری از کارشناسان هیچ تفاوتی بین ازدواج از طریق سایت‌های همسریابی و یا چت‌روم‌ها قائل نیستند. یکی از مخالفان این نظر، مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاری ایران است و خیلی صریح نظرش را بیان می‌کند: "بیشتر کسانی که در سایت‌های همسریابی ثبت‌نام می‌کنند قصد ازدواج ندارند و فقط برای تفریح و سرگرمی چنین کاری می‌کنند."

او درباره آشنایی‌های اینترنتی هم می‌گوید: "هنوز فرهنگ ما توانایی پذیرش این گونه آشنایی‌ها را ندارد چرا که جوانان به دروغ خود را در فضای مجازی معرفی می‌کنند."

سمیه دانشجوی فوق‌لیسانس علوم سیاسی چند سالی است دوست‌یابی از طریق اینترنت را پیشه خود کرده است. درست سه سال پیش بود که برای فرار از تنهایی‌اش، شب‌ها به کامپیوتری که گوشه اتاقش بود، پناه می‌برد. او با لبخندی می‌گوید: "آن روزها تنها بودم و با پسران زیادی برای آشنایی از طریق چت روم‌ها اقدام کردم تا اینکه فرد دلخواهم را پیدا کردم."

او که حالا یکسال است در کنار همسرش و به قول خودش همسر اینترنتی‌اش زندگی آغاز کرده است حالا نظر دیگری دارد: "مبنای دوستی‌ها و حتی ازدواج‌های اینترنتی رابطه جنسی و عوامل سطحی و ظاهری است. قصد من از چت تنها پر کردن تنهایی‌ام بود اما خیلی زود وابسته شدم و ازدواج کردم."

اما فرزاد نظری خلاف نظر سمیه را دارد. او که با همسرش در اینترنت آشنا شده معتقد است دوستی‌های اینترنتی بر اساس تفکر و سلیقه‌های مشترک انجام می‌شود: "دوستی من و همسرم در اینترنت براساس تفکر مشترک آغاز شد. کتاب، فیلم و یا تفریحات مورد علاقه‌مان خیلی به هم نزدیک بود و احساس نزدیکی داشتیم. این نزدیکی روحی آنقدر زیاد بود که دیگر معیارهای ظاهری و قیافه برایم اهمیت نداشت."

این جوان 29 ساله از ازدواج اینترنتی خود احساس رضایت می‌کند و خود به مدافعان ازدواج‌های اینترنتی بدل شده است.
 

آیا سایت‌های همسریابی بحران ازدواج را حل می‌کند ؟
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

13 میلیون جوان مجرد و آماده ازدواج در کشور وجود دارد که سالانه دو میلیون نفر از این جوانان باید ازدواج کنند تا دو میلیون جوان آماده ازدواج دیگر جایگزین آنها شوند. این شرایط که برای معادن مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان غریبه نیست و خودش از آمار و ارقام هم اطلاعات کافی دارد. او در برابر این سوال که سایت‌های همسریابی تا کنون برای ازدواج جوانان موفق عمل کرده‌اند؛ پاسخی ندارد.

مصطفی اقلیما معتقد است سایت‌های همسریابی فقط برای به دست آوردن پول فعال هستند چرا که برای ارایه هر مورد برای ازدواج از ثبت‌نام‌کنندگان پول می‌گیرند درست مانند مراکز کاریابی که ممکن است کاری برای فرد پیدا کنند اما امکان بالفعل شدن این کار بسیار کم است. این سایت‌ها هم با معرفی یک زوج یا زوجه پول می‌گیرند بدون آنکه این ارتباط را به ازدواج تبدیل کنند.

اما عباس محمدی‌اصل، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی قبل از گفتن مزایا و معایب ازدواج‌های اینترنتی به این اشاره می‌کند که ایران با پدیده‌ای به نام "بحران ازدواج" مواجه است.

ازدواج سالانه دو میلیون جوان از 13 میلیون جوان مجرد و آماده ازدواج در کشور انجام نمی‌شود و هر سال دو میلیون جوان آماده به ازدواج دیگر، بر این جمعیت افزوده می‌شود. همچنین وجود 500 هزار زن مطلقه و بیوه و 500 هزار دختری که از سن 31 سالگی عبور کرده‌اند همگی حکایت از این دارد که جوانان ما با بحران ازدواج مواجه‌اند.

به اعتقاد این جامعه‌شناس راه‌اندازی سایت‌های همسریابی در چنین شرایطی بحران ازدواج جوانان را حل نمی‌کند و برای تایید سخنانش به نتایج تحقیق مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه اشاره می‌کند: "از هر 100 مورد ازدواج در کشور دو مورد ازدواج اینترنتی است. این آمار نشان می‌دهد که با توجه به مشکلات پایه‌ای جوانان از جمله بیکاری، هزینه بالای تشکیل خانواده از جمله گرانی مسکن عمده‌ترین عوامل ازدواج نکردن جوانان است و تا وقتی این مشکلات وجود داشته باشد راه‌اندازی و فعالیت سایت‌های اینترنتی همسریابی و ازدواج‌های اینترنتی بحران ازدواج را حل نمی‌کند."

این جامعه‌شناس می‌گوید: "به نظر می‌رسد شکل‌های سنتی پیدا کردن زوج مناسب در جمعیت متراکم کنونی، گمنام شدن افراد در جامعه شهرنشین و افزایش فردگرایی جوانان در مقابل ساختار سنتی جامعه از جمله عوامل گرایش جوانان به استفاده از اینترنت و برقراری ارتباط‌های اینترنتی است."

به گفته محمدی‌اصل بیشتر خانواده‌های امروزی هم چیزی برای مالکیت جوانان و جا گذاشتن ارث برای آنها ندارند بنابراین جوانان ترجیح می‌دهد به جای کارکرد سنتی ازدواج یعنی بقای نسل و اقتصادی به ایجاد رابطه‌ای عاشقانه روی بیاورند.

او باز هم به آمارهای افزایش گرایش جوانان و پناه بردن آنها به ارتباط‌های اینترنتی استناد می‌کند: "80 درصد دانشجویان در معرض خطر اعتیاد به اینترنت قرار دارند که بیش از 14 درصد آنها بیش از 20 ساعت در هفته زمان‌شان را در فضای مجازی و اینترنت می‌گذرانند."
 

قربانیان فضای وب !
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

"پسران در چت‌ها قصد سرگرمی دارند اما دختران به قصد دوستی و یا حتی ازدواج‌اند." این یافته تحقیق رییس انجمن علمی و مددکاری است.

تحقیق روی دانشجویان این استاد دانشگاه را به این نتیجه رسانده که در فضای وب دختران آسیب فراوان می‌بینند: "دختران زود وابسته می‌شوند و حتی ممکن است آبروی آنها در خطر باشد چرا که عکس و زندگی خصوصی خود را برملا کرده است."

اقلیما رابطه‌های کنونی اینترنتی را فاجعه می‌خواند: "نبود امنیت اجتماعی و فشارهای بیرونی منجر می‌شود جوانان به فضای مجازی پناه ببرند در حالی که اگر پسر یا دختر جوانی امکان برقراری ارتباط با جنس مخالف خود را در فضای واقعی جامعه داشت هرگز به دوست‌یابی اینترنتی متوسل نمی‌شد.

به باور این استاد دانشگاه دوستی‌های اینترنتی در ایران پیامدهای منفی بسیاری را برای جوانان در بر دارد چرا که جوانان در فضای مجازی تصویر واقعی خود را ارایه نمی‌دهند و این تصویر دروغین موجب می‌شود به محض برقراری ارتباط دچار مشکل شوند.

عباس محمدی اصل هم با تایید این نکته می‌گوید: "ارایه تصویر نمایشی و دروغین در فضای مجازی ناشی از واقعیت در بیرون جامعه است. این فضای کاذب در زندگی واقعی وجود دارد که به فضای مجازی هم منتقل می‌شود."

مصطفی اقلیما هم بر این نکته تایید می‌کند که "ازدواج‌های اینترنتی در جامعه آنقدر اپیدمی نشده که نگرانش باشیم. عرف و فرهنگ ایرانی به دختران و پسران جوان اجازه انجام ازدواج‌های اینترنتی را نمی‌دهد بنابر این مسوولان به جای نگرانی و هشدار درباره ی این نوع ازدواج‌ها به فکر تامین مالی جوانان باشند."

محمد اسحاقی نیز با تاکید بر این نکته که هنوز ازدواج‌های اینترنتی در کشور اپیدمی نشده است می‌گوید: "وظیفه ما این است که قبل از فراگیر شدن این پدیده، هشدارهای لازم را بدهیم. چرا که در آینده‌ای نزدیک ازدواج‌های اینترنتی برای ما معضل خواهد شد."

او درباره پیامدهای منفی رابطه‌های اینترنتی می‌گوید: "در محیط وب افراد هویت‌های واقعی خود را پنهان می‌کنند و با بروز هویت‌های جعلی تماس‌های مجازی برقرار می‌کنند. تماس‌هایی که اگر به ازدواج بیانجامد سرانجام خوبی نخواهد داشت."

او اعتقاد دارد دختران در محیط وب آسیب‌پذیرتر از پسران هستند: "دختران در چت روم‌ها عکس‌ خود را می‌گذارند و مطالبی از زندگی خصوصی شان می‌گویند که منجر به سوء‌استفاده‌های مالی می‌شود. چرا که یکی از شگردها دریافت پول از دخترانی است که زندگی خصوصی‌شان را برملا کرده‌اند."

معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان می‌افزاید: "ازدواجی که مبنای آشنایی‌اش در چت روم‌ها باشد بیشتر بر اساس دروغ و تظاهر است و چه بسا دامی برای دخترانی که به قصد ازدواج وارد می‌شوند اما بعدها دچار دردسر می‌شوند."

به گفته اسحاقی محیط مجازی محیطی برای کار است و نه زندگی و نباید تمام آمال و آرزوها و پیدا کردن همسر در وب انجام شود چرا که از فضای مجازی تا واقعیت فاصله بسیاری وجود دارد .
 

نظرات 13 + ارسال نظر
عبد الله سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 08:13 ق.ظ

با حرفای شما موافقم و یک نکته را اضافه میکنم ما هنوز مرز های روابط با جنس مخالف را نمی دانیم وسریعا بک رابطه اجتماعی اقتصادی علمی رانزد خود یک رابطه عاشقانه فرض میکنیم رابطه باجنس مخالف در جامعه امروز گریز ناپذیر است وباید با توکل بر خدا در این روابط مرز عقل واحساس مشخص باشد

ایمان پنج‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:01 ب.ظ http://tebdarman.com

دوستان عزیزم سلام وجود و پیشرفت علم برای هیچ کس مبهم و غیر قابل قبول نیست و ما نمی توانیم این مسئله را چشم پوشی کنیم اینترنت جزئی از علم جدید است و با پیشرفت علم این نیز افزایش می یابد اما این نکته ضروری است که آشنایی طرفین دروغین نباشد و خود را فرشته پاک معرفی نکنند به دروغ که این بسیار زیاد است دوستان غزیزم در انتخاب همسر مانند خرید پیراهن نگاه نکنید تفکر کنید و با عدله کامل تصمیم بگیرید موفق و پیروز باشید با تشکر
وب سایت مشاوره مسائل درمانی:www.tebdarman.com

عسل دوشنبه 22 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 12:33 ب.ظ

(حتما حتماحتماحتما نظر منو تا آخربخونید مخصوصا دخترای مجرد)الان خیلی بین مردم رواج پیدا کرده که آدم های بیکار به دنبال این جور ارتباط ها میرن واین آشنایی ها هیچ وقت به ازدواج ختم نمیشه من هم با این نظریه هم مخالفم هم موافق یعنی این جور آشنایی ها اگه به دنبال ازدواج باشه وبه دنبال دوستی نباشه و مطابق با شرع باشه و قوانین کشور هیچ موردی نداره بالاخره علم پیشرفت کرده دیگه کاریشم نمیشه کرد یه زمانی بود که دختر وپسر تا قبل از عقد خوانواده هاشون نمیذاشتن حتی همدیگرو ببینن و پسری اگه به خواستگاری دختری میرفت بینشون پرده مینداختن که اگرم حرفی دارن فقط صدای همو بشنون الانم با پیشرفت علم این جور ازدواج ها تقریبا داره باب میشه البته بازم نه خیلی به نظر من خوبه که تو این سایت ها ثبت نام کنید ولی ای دخترا به هیچ وجه کل زندگیتونو نذارید کف دست پسرا و مخصوصا به هیچ وجه عکستونو نفرستید اسم واقعیتونو نگید چون اسم زیاد مهم نیست یه اسمی در حد اسم خودتون بگید محل کار آدرس دانشگاه شماره 912 وخونه رو تا قبل از خواستگاری رسمی به هیچ وجه به کسی ندید و کلا خیلی مواظب باشین چون بعضی از این پسرا خیلی مارمولک تر از این حرفا هستند منم خودم یه دختر 20 ساله ام تو سایتهای همسریابی هم ثبت نام کردم و این دوره هارو گذروندم با پسرهای زیادی تو این سایت ها آشنا شدم بعضی پسراها واقعا قصد شون ازدواجه ولی تعداد اینا از هر صد تا شاید 10 تا هم نشه با بعضی ها تو این سایت ها دعوای کلامی کردم اونها هم تو جوابش به من گفتن تو خواستگار نداشتی که اومدی تو این سایت تو ترشیده ای یا تو حتما یه نقصی داری که تو این سایت ثبت نام کردی من هم تاحدودی سرد شدم چون گفتم اگرم با یه نفر تو این سایت ازدواج کنم حتما بعد از ازدواج هم به من سرکوفت میزنه و این حرفا رو میزنه ولی باز که فکر کردم به این نتیجه رسیدم که اگه دختری توکلش به خدا باشه و بگه خدایا من تو این سایتها ثبت نام میکنم مطابق شرع هم عمل میکنم و قول میدم فقط هم هدفم ازدواجه و توکلم هم به تو هست و نمیگم حتما این پسر رو میخوام چون شاید این پسر که الان که در ظاهر خوبه ولی بعد ازدواج همش به من سرکوفت بی خواستگاری بزنه بلکه میگم خدایا من تلاش خودمو میکنم و تو خودت هر کی رو که صلاح میدونی به عقد من دربیار و هیچ کاری نمیکنم که خلاف شرع وخواست تو باشه مطمئنا خدا هم میدونم که کمکم میکنه مطمئنااااااااااااااا

اینتر تینمنت یکشنبه 28 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 10:08 ب.ظ

آدما بد شدن. ربطی به اینترنت نداره.
ما ها بدیم/ خودمون بدیم.
فقط بلدیم بشینیم از بالا دستیا بد بگیم. اگه خودمون یه روز به راس کار برسیم گند میزنیم به همه چی. از همه دزد تر می شیم.
حوصله ندارم بیشتر توضیح بدم. خودتون بفهمید.

نتتنت دوشنبه 27 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:50 ق.ظ

خیلی بد

نمیدانم یکشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 08:20 ب.ظ

به نظر من ازدواجهای اینترنتی از روی احساسات شدید سرچشمه میگیره و بعضی ها یعنی زیادن که میخوان با احساس پاک یه دختر یا پسر بازی کنند امروزه حتی ازدواج های خانوادگی دچار مشکله چه برسه به بقیه بیشترین شکست تو این ازدواجها اشنا نبودن به یکدیگره

ح دوشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 06:05 ب.ظ

سلام من عضو یه سایت همسر یابی هستم الان که داشتم متن شما رو در مورد ازدواج های اینترنتی میخوندم واقعا سر گم شدم نمی دونم دیگه واقعا این سایت ها خوبن یا بد .

سارا یکشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:41 ب.ظ

من با نظر عسل عزیز موافقم. مهم شناخته حالا نوع آنایی اولیه مهم نیست ولی تو این نوع ازدواج مجهولات بیشتره پس باید دقت بیشتری کرد و متاسفانه در ایران برای خانواده های ایرانی و مخصوصا پسرای ایرونی این نوع ازدواج جا نیافته حتی اگر با شناخت کامل اتفاق بیفته و نتیجش احتمال سر کوفت برای خانمهای ضعیف ایرانی از طرف خانواده شوهر هست . بدون اینکه در نظر بگیرن انتخاب درست بوده یا نه!!!

ندا یکشنبه 27 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 02:02 ب.ظ

من موافق هستم

شبنم شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:12 ب.ظ

سلام به به نظر من باید ازدواج اینترینتی فرهنگش ایجاد بشه چون واقعا مشکل از دواج به بحران تبدیل شده به نظر من باید از دواج اینترنتی را یک چیز عادی در این زمونه تلقی بشه کسانی که مخالف چنین ازدواج های هستن باید بهشون بگم که از دواج های سنتی که با شناخت کامل (دختر عمو پسرعمو) ممکن به طلاق بکشه پس ناساز گاری در ازدواج اینترنتی مثل ازدواج های سنتی یه چیز عادیه پس تلاش کنیم این بحران ازدواج در کشور را باازدواج های اینترنتی از بین ببریم باید مسولین تلاش خود را بکنن

علی سه‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:55 ب.ظ

ببینید وسیله آشنایی به نظر من زیاد مهم نیست . مهم این است که اولا مسله ای که باعث علاقه این دو شده چی بوده؟ و اینکه سطح فکر و تحصیلات و سن طرفین چقدر است؟ مسله مهم این است که پس از آشنایی اگر قصذ ازدواج باشد طرفین همدیگر را ببینند و این کار با هماهنگی و اطلاع خانواده ها باشد تا مواردی که در اینترنت بیان شده اثبات گردد و دروغ یا راست بودن آن روشن شود. حال پس از ملاقات تا حذوذی خصوصیات ظاهری و برخی خصوصیات رفتاری مشخص می شود. موارد دیگر نیز می تواند با تحقیق از محل زندگی و کار و تحصیل مشخص شود. باید این نکته را در نظر داشت که خواه ناخواه اینترنت در بخشی از روابط ما جوانان و حتی بیشتر مردم از یک دیپلمه بگیر تا افراد با تحصیلات بالا رخنه کرده و قابل انکار نیست و در صورتی که استفاده درست شود می تواند بسیار مفید باشد. ببینید با توجه به نظرات بالا قدم بعدی پس از آشنایی در اینترنت در صورتی که هدف ازدواج باشد دیدار حضوری با هماهنگی خانواده ها می باشد.به نظر من سیستم سنتی ازدواج نیز نمی تواند صدردصد و بدون مشکل باشد . و طرفین در چهارچوب اسلامی و تا حد مجاز می تواند برای آشنایی به قصد ازدواج و با اطلاع و حضور خانواده ها با یکدیگر چند جلسه آشنایی یا معارفه داشته باشند . توجه شود در چهارچوب اسلامی و با اطلاع. انشاالله که کارشان سر بگیرد. حضور و اطلاع خانواده و رعایت چهارچوب اسلامی و موازین شرعی خیلی مهم است چرا که استحکام دهنده زندگی آینده خواهد بود.

علی اسماعیلی دوشنبه 25 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:05 ب.ظ

من زن مطلقه میخوام۴۵

علی اسماعیلی دوشنبه 25 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:09 ب.ظ

من زن مطلقه میخوام .شماره گذاشتم .کارمند هستم . ۰۹۱۸۴۰۱۰۵۱۹

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد