.:: راه های جلوگیری از کپک زدگی ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نان، کشک، میوه، رب و بالاخره همه چیز کپک می‌زند. اصلا چند روز که از یخچال غافل می‌شوی همه چیز داخل آن کپک می‌زند. وقتی کپک‌ها می‌آیند و بوی زننده‌شان فضای یخچال را می‌گیرد یک راه بیشتر نمی‌ماند و آن هم بازکردن در سطل زباله و انداختن مواد غذایی درون آن است. این شاید راحت‌ترین کار باشد، اما بی‌شک بهترین کار نیست، چون معنایش اسراف و نابودی موادی است که برای به دست آمدن آن وقت و پول صرف شده است. برای همین عاقلانه‌ترین کار، یاد گرفتن راه‌هایی است که کپک به مواد غذایی راه پیدا نکند یا حداقل اگر سر و کله‌اش درون یخچال پیدا شد، نتواند همه مواد را نابود کند.

بد نیست بدانید کپک‌ها آن دسته از قارچ‌هایی هستند که اگرچه بیماری خطرناکی ایجاد نمی‌کنند، اما گاهی در مواقع ضعف سیستم ایمنی بدن می‌توانند بسیار خطرناک باشند و عاملی که باعث گسترش و افزایش آنها می‌شود، مقدار بیش از حد رطوبت است به طوری که پخت غذاها نیز نمی‌تواند سموم آنها را از بین ببرد. کپک‌ها در صورت مناسب بودن شرایط رشد، یعنی‌ رطوبت و گرما بسرعت رشد می‌کنند و می‌توانند سبب تخریب و غیرقابل مصرف شدن میوه‌ها و غذاها شوند. کپک‌ها اگر چه بیشتر اوقات شمایلی شبیه هم دارند، اما هر نوع ماده غذایی، کپک مخصوص خودش را دارد مثلا کپکی که روی میوه‌ها رشد می‌کند با کپک نان، مربا و خشکبار فرق دارد.

کپک نان یکی از خطرناک‌ترین انواع کپک است، چون بسرعت در بافت نان نفوذ می‌کند و اگر لایه‌های نان روی هم چیده شده باشد، بخش‌های بالایی و پایینی خود را نیز آلوده می‌کند. وقتی نان کپک زد، راهی جز دور انداختن آن وجود ندارد، اما برای این که این اتفاق نیفتد پیش از سرد شدن کامل نان‌ها، نباید آنها را روی هم چید، چون حرارت نان موجب کپک‌زدگی زودرس می‌شود. این در حالی است که انباشته شدن نان داغ پیش از سرد شدن، موجب تغییر حالت ظاهری، بیات شدن زودرس و بروز بیماری‌های گوارشی می‌شود. پس برای این که کپک، نان‌های شما را از بین نبرد آنها را پس از خنک شدن درون کیسه‌های پلاستیکی بگذارید و درون فریزر قرار دهید. البته پیچیدن نان در پارچه‌های سفید و تمیز بهتر از کیسه‌های پلاستیکی است، چون رطوبت نان را جذب می‌کند و مانع کپک زدگی آن می‌شود.

کپک زدن میوه‌ها درون یخچال هم واقعا دردسرساز است، چون جمع کردن لاشه‌های آبکی و شل شده آنها از جامیوه‌ای همراه بوی نامطبوعی که دارند، آزاردهنده است. میوه‌ها را حتی وقتی می‌شوییم و خشک می‌کنیم و درون یخچال قرار می‌دهیم باز هم کپک می‌زنند. این به خاطر آبی است که درون میوه‌ها وجود دارد و البته رطوبت درون یخچال هم به این مساله دامن می‌زند. پس بهترین کار، خرید میوه به اندازه نیاز و قرار دادن آنها درون پارچه‌های نخی برای جلوگیری از کپک زدگی است. البته اگر یک قطعه اسفنج در جامیوه‌ای قرار دهید، رطوبت و آب آن را جذب کرده و مانع کپک‌زدگی می‌شود.

اما اگر پنیر کپک زد کمی آن را با احتیاط بیشتر مصرف کنید، چون پنیر کپک زده میکروب‌های دیگری نیز دارد که ممکن است سبب بیماری‌های گوارشی شوند. پس اگر پنیرتان کپک زد کمی بیشتر از قسمت کپک زده آن را جدا و مصرف کنید. برای اینکه از کپک زدن پنیر جلوگیری کنید، در ابتدای خرید پنیر را در یک ظرف در دار بریزید و چند حبه قند را نیز در ظرف بیندازید و در آن را خوب ببندید و آن را در گوشه اى بگذارید. پس از مدتى که ظرف را باز کردید خواهید دید که پنیرها کپک ندارند زیرا همه کپک ها جذب قند شده اند. یادتان باشد که قندها را حتماً دور بریزید!

مربا هم یکی از مواد خوراکی درون یخچال است که اغلب کپک می‌زند. کپک زدن مربا البته به مراحل پخت آن برمی‌گردد به طوری که اگر مربا خوب نپخته باشد، خیلی زود کپک می‌زند. البته استفاده از ظروف مناسب دردار که مانع رسیدن هوا به آن شود در نگهداری مربا موثر است و مانع تشکیل کپک روی آن می‌شود، اما اگر مربا کپک زده باشد، می‌توان یک لایه از روی آن برداشت و بقیه آن را دوباره پخت. بهتر است هنگام تهیه مربا از قاشق چوبی استفاده کنید. روش دیگری که مانع از کپک زدگی می‌شود، استفاده از کاغذ روغنی است که می‌توان آن را روی سطح مربا قرار داد. با این کار هوا به سطح مربا نمی‌رسد و در نتیجه کپک نمی‌زند.

قرار گرفتن لایه‌ای از کپک روی رب گوجه‌فرنگی هم اتفاقی همیشگی است. برای پیشگیری از کپک رب‌ نیز می‌توان یک لایه روغن روی سطح آنها مالید تا اکسیژن به سطح آن نرسد و در نتیجه رشد کپک‌ها متوقف شود. وقتی روغن مالی در سطح رب انجام شود حتی نیازی به نگه داشتن آن درون یخچال نیست.

برای پیشگیری از کپک زدن آبغوره و سرکه هم باید توجه کنید که ظرف محتوی آنها حتما تا ته پر شود و جایی برای هوا در آن نماند. یک راه دیگر هم وجود دارد و این که شیشه‌های محتوی آبغوره یا سرکه را درون ظرف بزرگی پر از آب قرار دهید و روی شعله بگذارید تا آب جوش بیاید. به مدت 6 دقیقه این شیشه‌ها را بجوشانید تا تمام سلول‌های رویشی کپک درون آبغوره و سرکه از بین برود.
 

.:: چگونگی منجمد کردن سبزیجات ::.

آیا می دانید که هر نوع سبزی و سیفی جات روش خاص خود را برای منجمد کردن دارد؟ تقریبا تمام سبزیجات خام را می توان در فریزر نگهداری کرد و ارزش غذایی آنها نیز از بین نخواهد رفت. برای این کار مقدماتی لازم است. در زیر فهرستی از سبزیجات که به خوبی می توان آنها را منجمد کرد ملاحظه می کنید و روش منجمد ساختن آنها نیز ذکر شده است.

بروکلی و انواع کلم ها:
کلم بروکلی را به اندازه دلخواه خرد کنید. سپس آنها را به مدت سه دقیقه در آب در حال جوش بریزید. کلم ها را آبکش کرده و یک دقیقه زیر آب سرد بگیرید. بعد آنها را کاملا خشک کنید و در کیسه فریزر قرار دهید. فراموش نکنید نام ماده غذایی و تاریخ شروع زمان انجماد را روی آنها بنویسید. کلم های شما سه ماه بدون هیچ صدمه ای باقی خواهند ماند.

لوبیا سبز:
لوبیا سبز ها را با آب سرد بشویید و سر و ته آن را کوتاه کنید یا اگر مایل بودید آنها را به طول دو سانتی متر قطعه قطعه کنید سپس آنها را به مدت دو دقیقه در آب جوش قرار دهید و یک دقیقه زیر آب سرد نگه دارید. آنها را آبکش و با حوله تمیزی خشک کنید. سپس لوبیا سبزها را در کیسه فریزر قرار داده و زمان آغاز انجماد را روی بسته بندی ها قید کنید. زمان نگه داری این سبزیجات سه ماه است. سبزیجات دیگری که شبیه لوبیا سبز هستند نظیر نخود فرنگی و باقلا سبز را نیز می توانید به همین ترتیب برای انجماد آماده کنید.
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نخود فرنگی:

ابتدا نخودها را از پوست جدا کرده و به مدت ۲ دقیقه در آب جوش، حرارت دهید. بلافاصله با آب سرد خنک کنید و آبکش نمایید. نخودها را برای انجماد در ظرف قرار دهید.

ذرت:

ابتدا پوست و کاکل ذرت را جدا نمایید. آنگاه ذرت را شسته و به مدت ۵ دقیقه در آب جوش غوطه ور کنید و بلافاصله با آب سرد خنک نموده و آب کش نمایید. دانه های ذرت را از ساقه جدا کرده (آن را دانه دانه کنید) و داخل ظرف بریزید و سطح آن را با آب بپوشانید، ۲ سانت فضای خالی نیز در نظر بگیرید و آن را فریز کنید. چنانچه مایل باشید ذرت را به صورت سالم منجمد کنید؛ آن را با یک پوشش پلاستیکی پوشانده و پس از قرار دادن در ظرف بسته بندی آن را منجمد کنید.

هویج :

سطح بیرونی هویج ها را با چاقوی تیز بتراشید و با آب سرد بشویید. بعد آنها را داخل آب در حال جوش قرار دهید. این عمل باید برای هویج های حلقه حلقه شده دو دقیقه و برای هویج های درسته پنج دقیقه طول بکشد. آنها را آبکش و به مدت یک دقیقه زیر جریان آب سرد بگیرید و هویج ها را خشک کنید. سپس آنها را در ظروف مخصوص یا کیسه فریزر قرار دهید و نام ماده غذایی و تاریخ شروع انجماد را روی آن بچسبانید. در این حالت هویج ها به مدت سه ماه بدون این که خواص خود را از دست بدهند سالم خواهند ماند.

چغندر:

برای منجمد ساختن چغندر ابتدا آن را بپزید. چغندر را درسته بپزید و سر و ته آن را نگیرید زیرا برش دادن چغندر، سبب می شود رنگ قرمز آن به هنگام پخت، خارج و مزه آن تغییر کند. چغندر را می توان به روش های زیر پخت:
در آب جوش و بر روی گاز، در فر و در مایکروفر، برای پختن در آب، آن را می توانید در آب جوش بگذارید، طوری که آب روی آن را بپوشاند سپس حدود پنجاه دقیقه آن را روی حرارت قرار دهید. اگر چغندر بزرگ بود این زمان را بیشتر کنید.
به منظور پختن در فر، فر را با حرارت ۱۵۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. چغندرها را دانه دانه در کاغذ فویل بپیچید و بنا به نسبت درشتی و ریزی آن از یک تا سه ساعت در فر بگذارید و در طول این مدت یک بار آن را پشت و رو کنید.
به هنگام استفاده از مایکروفر چغندر را در کاسه ای قرار دهید و دو قاشق آب در آن بریزید. مایکروفر را به مدت هشت تا ده دقیقه با قدرت حداکثر روشن کنید. در این مدت یک بار چغندر را پشت و رو کنید. وقتی چغندرها کاملا پخته شد آنها را برش دهید و بگذارید خنک شوند. سپس آنها را دانه دانه در کیسه فریزر و یا سلفون بپیچید. نام ماده غذایی و تاریخ شروع انجماد آن را روی بسته ها بنویسید و در فریزر قرار دهید. این چغندرها تا سه ماه خواص خود را کاملا حفظ خواهند کرد.
 

.:: نکات مهم درباره ظروف تفلون ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا هم تفلون را به عنوان پوشش مجاز در ظروف پخت غذا مورد تایید قرار داده و با این وجود، محققان درباره استفاده از این ظروف هشدار داده اند. در سال ۱۹۳۸ میلادی شرکت آمریکایی دوپونت ماده ای پلیمری به نام پلی تترافلئورواتیلن را با نام تجاری تفلون معرفی و به بازار عرضه کرد. این ماده نوعی پوشش نچسب و عایق الکتریسیته بود که هم مقاومت حرارتی بالا و هم مقاومت شیمیایی خوبی در مقابل اسیدها و بازها داشت. از آنجا که میان تمامی پوشش های موجود، تفلون از بالاترین ضریب نچسبی برخوردار بود، از آن در ظروف استفاده شد.
اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا هم تفلون را به عنوان پوشش مجاز در ظروف پخت غذا مورد تایید قرار داده و با این وجود، محققان درباره استفاده از این ظروف هشدار داده اند؛ به طوری که اگر دقت کنید می بینید تا به حال، پشت سر هیچ ظرفی این همه حرف و حدیث نبوده است! ظروف تفلون از آلودگی محیط زیست گرفته تا سرطان زایی به هر چیزی متهم شده اند اما جالب اینجاست که هنوز هم از پرفروش ترین ظروف پخت وپز به شمار می روند و اگر شما هم گاهی از این ظروف استفاده می کنید، این۷ نکته را به خاطر بسپارید.

به علامت استاندارد ملی توجه کنید: هنگام خرید ظروف تفلون حتما به علامت استاندارد ملی توجه کنید و به دلیل پایین بودن قیمت، انواع غیراستاندارد را انتخاب نکنید. فقط ظروفی که در کارخانه هایی با مجوز پروانه ساخت از وزارت بهداشت تولید می شوند، استاندارد هستند.

شعله اجاق گاز را زیاد نکنید: وقتی ظروف تلفون روی شعله آتش در دمای بالاتر از ۲۶۰ درجه سانتی گراد حرارت داده شوند از لایه نچسب‎شان، گازی آزاد می شود که سمی و آزاردهنده است. مطالعات و تجربیات زیادی در زمینه آسیب حیوانات در اثر استنشاق بخارهای حاصل از گرم شدن تفلون وجود دارد و تحقیقات ثابت کرده است که در اثر تجزیه لایه پوشاننده این نوع ظروف ۱۵ نوع بخار سمی و سرطان زا ایجاد می شود. این مواد برای پرندگان سمی است و می تواند در انسان حالت هایی شبیه به آنفلوآنزا مانند احساس کسالت، سر گیجه و درد عضلانی ایجاد کند.

از قاشق های مناسب استفاده کنید: برای پیشگیری از ایجاد خش و خراش و جلوگیری از آسیب دیدن پوشش سطح داخلی ظروف تفلون قاشق های تیز را به کف ظرف نکشید و هنگام پخت وپز تنها از قاشق های چوبی و پلاستیکی که گوشه‎های تیز ندارند استفاده کنید.

غذای بچه ها را در تفلون نپزید: بهتر است تا حد امکان استفاده از ظروف تفلون را محدود کنید و برای تهیه غذاهای مایع مانند سوپ و جوشاندن شیر که نیازی به خاصیت نچسب بودن این ظروف ندارید از آنها استفاده نکنید و غذای بچه ها را هم در این ظروف نپزید.

این ظروف را با ابر نرم بشویید: ظروف تفلون را با ابر نرم بشویید تا خراش برندارند. برای شستن این ظروف از اسفنج زبر و سیم ظرفشویی استفاده نکنید چون با این کار پوشش داخلی ظرف آسیب می‎بیند و احتمال آزاد شدن مواد سمی آن افزایش می‎یابد.

خش دارها را دور بیندازید: از ظروف تفلونی که دچار آسیب شده اند و در اثر شست وشو یا کشیدن قاشق خراش هایی در آنها ایجاد شده است به هیچ وجه استفاده نکنید. احتمال ورود مواد زیان‎آور به بدن از طریق ظروف تفلونی که هنگام پخت وپز آسیب دیده اند، بیشتر است.

ظروف تفلون را تعمیر نکنید: به هیچ وقت برای صرفه جویی در اقتصاد خانواده ظروف تفلون را بازسازی نکنید. نوع ماده مصرفی و شیوه کار واحدهای بازسازی ظروف تفلون مورد تایید وزارت بهداشت نیست. بررسی های آزمایشگاهی روی موش ها نشان داده است که بازسازی غیربهداشتی ظروف و حتی استفاده از ظروفی که در کارخانه های بدون پروانه وزارت بهداشت و استاندارد ملی ایران ساخته می شود، می تواند بیماری های خطرناکی مانند سرطان کبد، بیضه، پستان و پانکراس را در پی داشته باشد.
 

.:: رموز داشتن خانه‌ای مرتب ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

یک منزل مرتب که هر یک از اسباب و لوازم زندگى در جاى ‏مخصوص و مناسب قرار گرفته باشد، از جهاتى بر یک منزل شوریده و درهم و برهم مزیت دارد.

اولا: نظم و ترتیب مخصوص به منزل صفا و رونق و زیبایى ‏مى ‏بخشد، تماشاى تکرارى خانه نه تنها موجب ملال نمی‌شود بلکه ‏مسرت‏بخش و دلپذیر خواهد بود.

ثانیا:
انجام کارهاى خانه ‏دارى را آسان می‌کند، اوقات کدبانوى خانه‏ بیهوده تلف نمی‌شود زیرا به هر چیز احتیاج پیدا کرد می‌داند کجاست، براى پیدا کردن آن معطل نمی‌شود، در نتیجه کارها به آسانى انجام مى‏پذیرد و خانم ‏را وامانده و خسته نمی‌گرداند.

ثالثا:
رونق و صفاى محیط مرتب منزل که از ذوق و سلیقه کدبانوى ‏خانه حکایت می‌کند، مرد را به خانه و زندگى علاقه‏مند می‌سازد.

رابعا:
چنین خانه مرتبى اسباب آبرو و سرافرازى خانواده بوده و ‏هر کس آنرا ببیند از زیبایى آن لذت مى ‏برد و به ذوق و سلیقه کدبانوى خانه‏آفرین خواهد گفت.

با خرید و تهیه اسباب لوکس زندگى زیبا نمی‌شود بلکه نظم و ترتیب ‏خاص زیبایى به وجود می‌آورد. خود شما حتما خانواده ‏هاى مرفه و ثروتمندى ‏را دیده‏اید با اینکه از انواع و اقسام گوناگون لوازم لوکس زندگى ‏برخوردارند اما زندگى آنها چون درهم و برهم است صفا و رونقى ندارد و دیدن آن ملال ‏آور است، به عکس خانواده‏هاى متوسطی که را در عین‏ مشکلات، زندگى زیبا و مسرت ‏بخشى دارند، چون همان اسباب و لوازم‏ مختصر، مرتب و منظم و تمیز است، اصولا مگر زیبایى جز نظم و ترتیب‏ خاص چیز دیگرى است؟

بنابراین، یکى از وظائف مهم خانه‏دارى رعایت نظم و ترتیب ‏است، البته خانم‌هاى خوش سلیقه و کدبانوی پرشین استاری خودشان بهتر می‌دانند اسباب و لوازم‏ خانه را چگونه مرتب سازند لیکن در عین حال یادآورى نکات زیر بى‏ فایده ‏نیست:

اسباب و لوازم منزل را درجه ‏بندى نموده براى هر نوعى از آنها جاى مخصوصى انتخاب نمایید، همه ظرف‌ها را یک جا روى هم نریزید، ظرفهایى را که مورد احتیاج همیشگى است در دسترس قرار دهید، اسباب‏ شیرینى خورى و آجیل خورى را در یک جا قرار دهید، ظرف‌هاى ‏شربت ‏خورى جاى مخصوص داشته باشند، یک جا را اختصاص بدهید به ‏اسباب چایخورى، اسباب و ظروف غذاخورى را در یک جا قرار بدهید، به طور خلاصه اسباب و لوازم زندگى به‏قدرى مرتب باشد که خود شما و شوهرتان و فرزندانتان جاى مخصوص ‏آنها را بدانند به طوریکه اگر در شب تار هم خواستید آنها را پیدا کنید، بتوانید مستقیما به سراغ شان بروید.

هر کاری را به موقع انجام دهید و حتی الامکان انجام کاری را به بعد موکول نکنید، به این ترتیب هیچ وقت کارها روی هم انباشته نمی‌شود.

شاید بعضی خانم‌ها بگویند: برنامه مذکور براى اعیان و اشراف ‏خوب است که زندگى مفصلى دارند، اما براى زندگانى فقیرانه ما این همه‏ تشریفات ضرورت ندارد، لیکن خاطر نشان می‌شود که اسباب و لوازم‏ زندگى به هر حال باید مرتب باشد، چه فقیر چه غنى.

والدین بى ‏انضباط، براى اینکه خودشان را بیگناه معرفى کنند، شوریدگى منزل را به گردن بچه‏ ها می‌گذارند، در صورتیکه این موضوع ‏اشتباه است زیرا بچه ‏ها از پدر و مادر تقلید می‌کنند، اگر پدر و مادر منظم ‏باشند آنها هم منظم تربیت می‌شوند، بچه‏ ها در آغاز امر با رعایت نظم و ترتیب مخالف نیستند بلکه بدان اظهار علاقه می‌نمایند. لیکن وقتى اوضاع‏ نامنظم داخلى را مشاهده نمودند از آنها درس زندگى می‌آموزند.

پول و اوراق بهادار از قبیل چک و سفته و اسناد و مدارک را در جاى محفوظى بگذارید که در دسترس بچه‏هاى کوچک نباشد، زیرا ممکن‏ است در اثر غفلت از بین بروند و ضررهایى به شما وارد گردد، زدن و تنبیه‏ کردن بعد از عمل سودى ندارد، علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد، بچه‏گناهى ندارد، تقصیر از جانب مادری است که اشیاء ارزشدار را در دسترس او قرار داده است.

داروها و مواد خطرناک و سمى را حتى نفت و بنزین را در جایى ‏بگذارید که دست ‏بچه ‏هاى کوچک بدانها نرسد، زیرا ممکن‏ است در اثر نادانى آنها را بخورند و بیمار شوند، احتیاط کردن ضرر ندارد لیکن در اثر غفلت و بى‏ا&

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد