پزشکی

چگونه میتوان کبودی زیر چشم را کم کرد؟


عوارض مکیدن انگشت در کودکان


درد قفسه سینه را جدی بگیرید


علل بروز سرطان خون


و.....


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

به طور متوسط هر انسانی به نوشیدن هشت لیوان آب در شبانه روز احتیاج دارد، یعنی حدود دو لیتر آب آشامیدنی، با این حال،‌ افرادی که اضافه وزن دارند به ازای هر 5/12 کیلو اضافه وزن احتیاج به نوشیدن یک لیوان آب اضافی دارند. اگر شما ورزش می‌ کنید، یا یک روز گرم و خشک تابستان را بیشتر زیر نور خورشید پشت سر می ‌گذارید میزان مصرف آب نیز باید به تناسب افزایش یابد.
آب نوشیدنی شما بهتر است، خنک باشد چون آب خنک بهتر جذب سیستم می‌ شود تا آب گرم و شاید به همین دلیل است که همه ما نوشیدن آب خنک را ترجیح می ‌دهیم. همچنین شواهدی وجود دارد که اثبات می ‌کند، نوشیدن آب خنک در واقع به سوخت و سوز کالری‌ها هم کمک می‌ کند.

بیست نکته‌ برای حصول اطمینان از نوشیدن هشت لیوان آب در هر روز :
گاهی نوشیدن 8 لیوان آب در هر روز برایمان به چالشی واقعی تبدیل می‌ شود. در اینجا بیست نکته در اختیارتان قرار می‌ دهیم که رسیدن شما به آن هدف متعالی زیستی را آسان‌تر کند! بسیاری از متخصصین زیبایی می‌ گویند: نوشیدن آب مورد نیاز بدنتان ارزان‌ترین ‌و سریع‌ترین راه زیبایی و خوش تیپ‌تر شدن است! این گفته باید انگیزه کافی برای ما جهت نوشیدن آب ایجاد نماید!

1. با یکی از همکارانتان شرط ببندید که کدام یک از شما در یک روز کاری می ‌تواند آب بیشتری بنوشد.

2. در هر مقطعی از روز که تغییر فعالیت می ‌دهید، یک لیوان بزرگ آب خنک نوش جان کنید. مثلا در شروع روز درست پس از برخواستن از خواب، درست پیش از ترک منزل برای رفتن به محل کار، وقتی در اداره پشت میز کارتان نشسته اید و غیره.

3. کار را برای خودتان ساده کنید: همیشه یک شیشه پلاستیکی پر از آب پاکیزه و خنک روی میزتان داشته باشید و در طول روز همیشه به سراغ آن بروید.

4. وقتی آب میوه می‌ خورید (آب سیب، آب انگور، آب پرتقال) نصف لیوانتان را با آب خالص پُر کنید.

5. وقتی خیلی هوس خوردن غذاهای غیر مغذی کردید، بلافاصله پس از صرف آن یک لیوان آب بنوشید!

6. در ساعات اداری رأس هر ساعت یک لیوان آب بنوشید. با پایان ساعت اداری شما آب مورد نیاز روزانه بدنتان را تأمین کرده‌اید.

7. به جای چای یا قهوه یک لیوان آب گرم با یک قاشق عسل حل شده در آن نوش جان کنید.

8. مادام که سر کار هستید یک لیوان بزرگ پر از یخ در دسترس داشته باشید و همواره آن را از آب خوری اداره پر کنید. کلمه کلیدی "نوشیدن با نی" است چون در آن صورت هر بار مقدار بیشتری آب می ‌نوشید و در مجموع بهتر آب بدنتان را تأمین می ‌کنید.

9. تکه‌های کوچک لیمو ترش، پرتقال و دیگر مرکبات را در فریزر منجمد کنید و از آنها به جای تکه‌های یخ استفاده کنید. آب خنک شده با آنها نشاط آورتر است و ضمناً قدری میوه مصرف کرده‌اید.

10. پس از هر بار توالت رفتن، برای تنظیم بهتر سیستم گوارشی تان یک لیوان آب بنوشید.

11. پیش از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار، سه یا چهار لیوان آب خالص گوارا استفاده کنید. خواهید دید دیگر یا میلی به صرف نوشیدنی گازدار نخواهید داشت و یا با نوشیدن نصف قوطی، از مصرف بقیه آن‌ صرف نظر خواهید کرد.

12. دو برابر میزان مصرف چربی‌ها آب بنوشید. مثلا اینگونه اراده کنید که من هنگام خوردن غذایی که 10 گرم چربی دارد 20 اونس آب می‌ نوشم.

13. با هر وعده غذا دو لیوان پر از آب بنوشید، یکی قبل و یکی بعد از غذا، همچنین پیش از هر خوراکی وسط روز، یا عصر، یک لیوان آب بنوشید تا میل به پُرخوری بین وعده‌های اصلی غذا پیدا نکنید.

14. همیشه یک بطری قابل پر کردن مجدد همراه داشته باشید و در اوقات بیکاری در صف بانک هنگامی که در اتوبوس یا مترو هستید، و...آب بنوشید.

15. یک لیوان زیبای لب طلائی تهیه کنید و از شیر آب آن را پر کنید و با لذت بنوشید.

16. بلافاصله پس از آرایش کردن دو لیوان آب بنوشید.

17. یک شیشه دو لیتری آب با خود به اداره ببرید و سعی کنید پیش از پایان کار آن را تمام کنید. اگر نتوانستید این کار را بکنید، در ترافیک در راه منزل آن را بنوشید. این درست مثل شرکت در یک مسابقه است.

18. همیشه در هنگام تماشای تلویزیون، شستشوی رخت‌ها،‌ شام پختن ‌و غیره یک بطری بزرگ آب در دسترس داشته باشید.

19. به برنامه محافظت از پوست خود نوشیدن دو لیوان آب را بیفزایید. لیوان آب را بنوشید، پوست را تمیز کنید، آن را مرطوب نمایید و غیره،‌ و بعد دوباره آب بنوشید.

20. آبتان را از یک پیمانه مدرج شیشه‌ای پیرکس بنوشید. این راه خوبی است برای اندازه‌گیری میزان آب مصرفی تان در روز.
 

.:: نکاتی مهم برای داشتن یک پوست زیبا ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

۱- تا آنجا که میتوانید از استرس دوری کنید.
۲- زیر آفتاب زیاد نمانید و از کرمهای ضد آفتاب استفاده کنید.
۳- سیگار نکشید چون سیگار خودش پوست را خراب میکند.
۴- آب زیاد بنوشید.
۵- خوابتان کافی باشد.
۶- توجه کنید که پوستتان را خوب تمیز کنید.
۷- سبزیجات و میوه جات را به وفور استفاده کنید.

چگونه میتوان کبودی زیر چشم را کم کرد؟
کبودی زیر چشم مشکلی است که اکثر خانمها با آن مواجه هستند. کبودی و پف زیر چشم اکثر به خاطر استرس، بیخوابی و گاهی اوقات هم ارثی است. این کبودی در حقیقت ناشی از جریان خون زیاد در مویرگهای این قسمت از صورت است که ناشی از مشکلاتی است که در بالا گفته شد. برای رفع این کبودی و ورم، باید از کرم های زیر چشمی استفاده کنید که منشا گیاهی و دریایی داشته باشند تا این رگها را آرامش داده و حالت مرطوب کنندگی هم داشته باشند. این کرم را صبح و شب با ضربه های آرام به زیر چشم خود بمالید تا این جریان خون را هماهنگ کرده و جلوی تورم را بگیرد.
 

.:: درد قفسه سینه را جدی بگیرید ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

جام جم : در بسیاری از مواقع، هنگام فعالیت‌های روزانه، وقتی با دل مشغولی‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنیم، احساس درد کوچکی در قفسه سینه ما را به خود می‌آورد، دردی که معلوم نیست منشأ آن کجاست و کی و چه وقت به آن مبتلا شده‌ایم، ولی هر چه که هست بسیاری از افراد براحتی از کنارش می‌گذرند و با محو شدن عوارض درد همه چیز را به گرد فراموشی می‌سپارند.

دکتر رضا فرجی، متخصص عمومی در گفتگو با جام‌جم، دردهای ناشی از قفسه سینه را یکی از شایع‌ترین موارد ابتلا در سطح جامعه و مراجعات به بخش‌های اورژانس معرفی کرده و می‌افزاید : موارد بروز درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه از اختلالات اندام‌های موجود در قفسه سینه و شکم است. وی با بیان این که علل ناراحتی و درد در قفسه سینه شامل اختلالات و بیماری‌هایی است که دیواره قفسه سینه را گرفتار می‌کند، شایع‌ترین علل درد در این ناحیه را شامل بیماری‌های قلبی، ریوی، گوارشی، عروقی، عضلانی ‌ اسکلتی، عفونی، اختلالات عاطفی و روانی و بدخیمی‌ها ذکر می‌کند.

بیماری‌های قلبی‌ :
از جمله بیماری‌های درد قفسه سینه ایسکمی و آسیب به عضله قلب است. (ایسکمی یعنی این که اکسیژن‌رسانی به قلب برای تامین نیازهای متابولیک سوخت و ساز کافی نباشد)‌ این عدم هماهنگی ناشی از کاهش اکسیژن‌رسانی، افزایش تقاضا برای اکسیژن یا هر دو است و بارزترین علت زمینه‌ساز ایسکمی قلبی انسداد رگ‌های کرونر قلب به وسیله تصلب شرائین است که با وجود چنین انسدادی دوره‌های ایسکمی گذرا به واسطه افزایش تقاضا برای اکسیژن به دنبال فعالیت‌های فیزیکی و افزایش ضربان قلب به وجود می‌آید.

این متخصص عمومی دلایل وقوع ایسکمی را استرس‌های روانی، تب، مصرف غذای زیاد، کاهش اکسیژن‌رسانی به دلیل کم‌خونی، کاهش فشار خون و... دانسته و اظهار می‌کند : محل درد پشت جناغ سینه است ولی ممکن است به گردن، فک، بازوها و شانه انتشار یابد. این درد بیش از 2 دقیقه و کمتر از 10 دقیقه به طول می‌انجامد و در صورت بروز سکته قلبی، متغیر و اغلب بیش از 30 دقیقه است. همچنین از دیگر علل قلبی باید به بیماری‌های عروق بزرگ و دریچه‌ای قلب همانند پارگی رگ آئورت اشاره کرد.

بیماری‌های ریوی‌ :
دکتر فرجی مواردی را که به ریه‌ها و پرده جنب (پرده نازک بین جدار قفسه سینه و پوشاننده ریه‌ها)‌ آسیب می‌رساند را از دلایل بروز ناراحتی در قفسه سینه ذکر کرده و عنوان می‌کند : یکی از این موارد عفونت و التهابات این اعضا است. به عنوان مثال عفونت‌های دستگاه تنفسی به علت ویروس‌ها، باکتری‌ها یا سایر عوامل این درد را ایجاد می‌کند که غالبا این گونه دردها به صورت یکطرفه و موضعی، همراه با علائمی نظیر تنگی نفس، سرفه، تب و صداهای غیرعادی تنفسی است.

به گفته وی پارگی ناگهانی کیسه‌های هوایی و ایجاد هوا در قفسه سینه به صورت غیرطبیعی نیز موجب بروز دردهای ناگهانی در طرف درگیر قفسه سینه شده که تنگی نفس را نیز به دنبال دارد که ممکن است به علت ضربه به قفسه سینه، عفونت‌ها، سرفه یا عطسه شدید ناگهانی و... ایجاد شود.

بیماری‌های گوارشی‌ :
یکی دیگر از علل بروز احساس ناراحتی در قفسه سینه، بیماری‌ها و اختلالات گوارشی است. این اختلالات شامل بازگشت اسید معده به مری و ترش کردن، اختلالات عضلات حرکتی مری، زخم‌های معده و اثنی‌عشر، بیماری‌های کیسه صفرا و مجاری صفراوی همانند سنگ کیسه صفراست. دکتر رضا فرجی با اشاره به این که برگشت اسید نوعا باعث درد سوزشی عمیق در ناحیه زیر جناغ سینه و قسمت بالای شکم می‌شود دو حالت درازکش یا هنگامی که معده خالی از غذاست را از علل شدت درد بیان کرده و ابراز می‌کند: این درد با مصرف بعضی از غذاها یا داروهایی نظیر آسپرین تشدید می‌شود. وی اختلالات عضلانی مری به صورت گرفتگی عضلات حرکتی آن، آسیب به جدار مری به واسطه بلع مواد سوزاننده، تهوع‌های شدید و مکرر یا عوامل فشارنده خارجی را موجب بروز دردهای پشت جناغ سینه دانسته که با فعالیت‌های فیزیکی هیچ ارتباطی ندارد.

بیماری‌های عضلانی، اسکلتی‌ :
"بیماری‌های مختلفی که بافت عضلانی و اسکلتی را در ناحیه قفسه سینه و اطراف آن درگیر می‌کنند موجب بروز درد و ناراحتی در قفسه سینه می‌شود." این متخصص عمومی با اشاره به این مطلب، بیماری‌های عفونی نظیر زونا، التهاب غضروف‌های دنده‌ای به دلیل ضربه و عوامل عفونی را از دلایل عمده آن ذکر کرده و ابراز می‌کند: ازجمله عوامل اسکلتی عضلانی، بیماری‌های ستون فقرات گردنی و پشتی همانند دیسک مهره‌های گردن است و آرتروز شانه و مهره‌های ستون فقرات و پوکی استخوان در این نواحی این گونه دردها را موجب می‌شود که معمولا با حرکت یا فشار موضعی تشدید می‌شوند.

اختلالات عاطفی‌ :
همچنین دکتر فرجی با اشاره به این که بیماری‌ها یا اختلالات روانی و عاطفی نیز (افسردگی، اضطراب، ترس و...) موجب درد در ناحیه قفسه سینه می‌شود، 10 درصد از افرادی را که به واسطه درد قفسه سینه به پزشک مراجعه می‌کنند را از مبتلایان به اختلالات روانی عاطفی ذکر می‌کند. وی در پایان با بیان این که رویکرد به درد قفسه سینه با هدف تشخیص و بررسی پروتکل درمانی، توسط پزشک و مراجعه به وی صورت می‌پذیرد، یادآور می‌شود : در این مواقع در درجه اول بایستی خونسردی خود را حفظ کرده و حرکت فیزیکی فرد مبتلا را کاهش داده و جریان هوای تازه را برای فرد مصدوم برقرار کرد و بیمار را فورا به مراکز اورژانس ارجاع داد.
 

.:: عوارض تداوم مکیدن انگشت در کودکان‌ ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشکان کودکان ایران گفت:‌ برخی عادات غلط دهانی کودکان همچون مکیدن انگشت در درازمدت منجر به اختلال در رویش دندان‌ها و ناهنجاری‌های دهانی فکی می‌شود. بطور کلی مکیدن انگشت در کودکان تا دو سالگی چندان جای نگرانی ندارد و می‌توان گفت یکی از موارد شایع در کودکان به شمار می‌رود.
دکتر غلامحسین رمضانی با بیان این مطلب افزود: این عادات غلط دهانی بخصوص مکیدن انگشت منجر به بروز مشکلاتی همچون تغییر شکل و گنبدی شکل شدن فک بالا می‌شود که این تغییر شکل باعث حرکت دندان‌های قدامی فک بالا به سمت بیرون می‌شود و رویش دندان‌های بالا به سمت بیرون باعث مشکلاتی همچون تنفس دهانی می‌شود. همچنین تنفس دهانی باعث تنگی قوس فکی، تغییر صورت و خشکی دهان می‌شود که مجموع این مشکلات در نهایت نامرتب شدن دندان‌ها را به دنبال دارد.
او افزود: مکیدن انگشت در کودکان تا دو سالگی چندان جای نگرانی ندارد و می‌توان گفت یکی از موارد شایع در کودکان به شمار می‌رود. وی با بیان این که، تداوم در این عادات غلط دهانی می‌تواند عوارض سوئی داشته باشد، گفت: درمان این مشکلات را باید بعد از 5 سالگی یعنی زمانی که خود کودک به این نکته پی برد که این عادات مضر هستند، شروع کرد.
وی با اشاره به برخی باورهای غلط که در خصوص رویش دندان‌ها در کودکان وجود دارد، گفت: بیشتر افراد مشکلاتی همچون اسهال، استفراغ، تب و برخی عفونت‌ها را به رویش دندان‌ها نسبت می‌دهند، در حالی که هنگام رویش دندان‌ها بیشتر با مشکلاتی همچون خارش لثه و آبریزش دهانی و ناآرامی‌های کودک مرتبط است.
 

.:: درمان ایدز با جلبک های دریایی ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

محققان برزیلی اعلام کردند: در جلبک های دریایی ترکیباتی کشف کرده اند که می تواند در پیشگیری و درمان بیماری ایدز مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش شبکه خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، موسسه اوسوالدو کروز که این تحقیق را به انجام رسانده است، نام این مواد را فاش نساخت اما اعلام کرد هنگام آزمایش های پیش بالینی نتایج امیدوار کننده ای کسب کرده است.

این موسسه در بیانیه ای اعلام کرد: از موادی که در تحقیقات به دست آمده است می توان هم در ترکیب داروهایی که برای درمان افراد آلوده به ویروس ایدز به کار می روند استفاده کرد و هم در ترکیب داروهایی که برای پیشگیری از آلودگی به ویروس ایدز به طور موضعی مورد استفاده قرار می گیرند.

این محققان بیست و دو ترکیب طبیعی موجود در جلبک های دریای سواحل برزیل را تحت آزمایش قرار داده و سه نوع از آنها را انتخاب، و برای تولید داروی ضد ویروس ایدز از آنها استفاده کرده اند. لویز روبرتو کاستللو برانکو متخصص ایمنی شناسی در این خصوص گفت: تفاوت عمده این مواد کمتر سمی بودن آنهاست در حالی که داروهای موجود در بازار موثر اما سمی هستند.
 

.:: علل بروز سرطان خون کشف شد ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

محققان اسپانیایی در بررسیهای خود نشان دادند که در بسیاری از اشکال سرطان خون نوع ویژه ای از microRNA ساکت شده است.
دانشمندان مرکز ملی تحقیقات سرطان در اسپانیا در تحقیقات خود نشان دادند که مولکولهای " microRNA" بیان پروتئینهای عامل بروز تومورها را متعادل می کنند و می توانند نقش مهمی در بعضی از انواع سرطانها ایفا کنند.
MicroRNA مولکولهای کوچکی از "آر ان آ" غیر رمزگذاری شده هستند که بیان گونه های خاصی از ژنهای هدف را تنظیم می کنند. مطالعات اخیر نشان می دهد که افزایش و کاهش در بیان microRNA می تواند با تنظیم ژنهای سرطانزا ارتباط داشته باشد.
اکنون این محققان که نتایج این تحقیقات را در مجله علمی " Cancer Cell" منتشر کرده اند در موشهای آزمایشگاهی منطقه ای از کروموزم را شناسایی کردند که غنی از "میکرو آر ان آ" است که در اشکال توموری سلولها از میزان آن تا حد بالایی کاسته می شود.
این منطقه ویژه، حدود 12 درصد از تمام "میکرو آر ان آ" ژنومیک را رمزگذاری می کند.
این نوع خاص "میکرو آر ان آ" که miR-203 نام دارد به وسیله مکانیزمهای ژنتیکی در بسیاری از اشکال توموری سرطان خون به خصوص لوکمی میلوژن مزمن و بعضی از انواع لوکمیهای لنفوسیتی حاد ساکت می شود.
این دانشمندان به این ترتیب نشان دادند که سکوت رونویسی از miR-203 منجر به فقدان تنظیم نوعی ژن جهش یافته سرطانی با عنوان ABL1 و پروتئین رمزگذاری شده آن با عنوان BCR-ABL1 می شود. همچنین ثبات دوباره miR-203 منجر به کاهش این ژن و پروتئین و در نتیجه کاهش تکثیر سلولهای سرطانی می شود. این کشف می تواند در درمان اشکال خاص سرطان خون از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
 

.:: در ستایش میوه ای بهشتی، بنام خرما ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

خرما میوه‌ای است بهشتی که نام آن در کتاب‌های مقدس آسمانی بارها تکرار شده است. گیاه‌شناسان معتقدند که به احتمال قریب به یقین خرما از سرزمین‌های حوالی خلیج فارس منشا گرفته است. خرما در دوران باستان به فراوانی در سرزمین‌های بین دو رود نیل و فرات وجود داشته و گفته می‌شود محدوده رشد آن در دوران پیش از تاریخ از سنگال تا حوزه رودخانه ایندوس در شمال هند را در برمی‌گرفت. شواهد باستان‌شناسی مربوط به کشت خرما در غرب عربستان به 4000 سال پیش از میلاد مسیح تعلق دارند. خرما در این نواحی به عنوان نماد باروری و زایش مورد توجه خاص مردم بوده است و چادرنشین‌‌ها آن را در واحه‌های بیابانی می‌کاشتند.
اعراب خرما را با خود به اسپانیا بردند. بعدها بتدریج خرما از آسیا و عمدتا خاورمیانه به استرالیا و قاره آمریکا نیز برده شد. سیاحان اسپانیایی نیز خرما را به نیومکزیکو و کالیفرنیا معرفی کردند تا جایی که کالیفرنیا امروزه یکی از تولیدکنندگان خرماست. بیش از 3000 نوع خرما در جهان شناخته شده است که برخی از آنها مانند هلیله، مضافتی، شکری چرپان و بارشاهی در ایران وجود دارد.

تا 30 درصد وزن خرما را آب تشکیل می‌دهد. میوه خرما 2 درصد پروتئین و کمتر از 2 درصد چربی و املاح دارد. پروتئین و آب موجود در آن بسته به نوع خرما و مرحله رسیدن آن تفاوت دارد. 100 گرم خرمای تازه دارای 163 کیلو کالری انرژی، 9/0گرم پروتئین، 3/0 گرم چربی، 38 گرم گلوسید، 30‌میلی‌گرم فسفر، 3/1 میلی‌گرم آهن، 650 میلی‌گرم پتاسیم، 65 میلی‌گرم منیزیم، 70 میلی‌گرم کلسیم، 2 میلی‌گرم آهن، 2/2 میلی‌گرم نیاسین است. به دلیل سدیم کم آن (یک میلی‌گرم در 100 گرم خرما)، برای افراد دچار فشار خون بالا که باید رژیم کم سدیم داشته باشند، مفید است.

تحقیقات نشان داده خرما با توجه به داشتن مقدار قابل توجه فیبر خوراکی می‌تواند از بسیاری سرطان‌ها مانند سرطان کولون و معده پیشگیری کند.

یکی از خواص خرما ملین بودن آن است. اگر 6 تا 7 عدد خرما را در 2 لیوان آب جوش خیس کرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید خاصیت آن را به وضوح می‌بینید.

خاصیت دیگر خرما، خنثی کردن اسید معده است، از آنجا که زیادی اسید معده باعث ترش کردن و دل‌درد می‌شود، در طب سنتی چین برای رفع دل درد 2 تا 3 عدد خرمای تازه و له شده را در آب جوش انداخته آن را هم زده و می‌نوشند.

مراحل تشکیل میوه ی خرما :
میوه خرما از زمان تشکیل تا هنگام رسیده شدن باید 4 مرحله را پشت ‌سر بگذارد که عبارتند از:

مرحله نخست : که میوه‌ای به رنگ سبز، سفت و تلخ است و به آن (چاقالی) می‌گویند، ذخیره قند خرما در این مرحله گلوکز و فرکتوز است.

مرحله دوم : که شش هفته به طول می‌انجامد. در این مرحله میوه هنوز سفت است، اما رنگ آن به زرد نارنجی یا قرمز تغییر می‌یابد و ذخیره قند آن عمدتا ساکاروز است و به آن خرما خارک می‌گویند.

مرحله سوم : که به آن رطب می‌گویند، چهار هفته طول می‌کشد. میوه در این مرحله نیمه رسیده و به رنگ قهوه‌ای است.

مرحله چهارم : که دو هفته طول می‌کشد. در این مرحله میوه رسیده است. برخی میوه را وقتی رنگش هنوز روشن است، برداشت و برای رسیده‌تر شدن در شرایط دمایی مناسب انبار می‌کنند. مثل رطب مضافتی و کبکاب (زرد طلایی) و بعضی دیگر در گرمای خرماپزان بر سر نخل می‌مانند تا نیمه‌خشک شود که به آن خرما می‌گویند، مثل خرمای پیارم.

10 نکته مهم در مورد مصرف خرما :
1- سعی کنید به جای قند و شکر از خرما برای نوشیدن چای استفاده کنید.

2- در آشپزی و شیرینی ‌پزی نیز به جای شکر می‌توانید از خرما استفاده کنید.

3- ورزشکاران به علت فعالیت زیاد، می‌توانند از عصرانه‌ای مقوی که با خرما باشد استفاده کنند.

4- خرما برای کاهش چربی‌های خون موثر است.

5- برای خواب راحت و با آرامش می‌توانید قبل از خواب یک عدد خرما و یک لیوان شیر گرم میل کنید.

6- خرما دارای قند زیادی است. در واقع حدود70 درصد آن را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد، 25 درصد قند آن ساکاروز و 50 درصد آن گلوکز است.

7- فیبر موجود در خرما برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم و دفع مواد غذایی مفید است.

8- کسانی که بیماری قند دارند باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

9- با مصرف خرما می‌توان احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش داد. عصاره خرما با جلوگیری از رشد میکروب عامل پوسیدگی دندان، احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش می‌دهد.

10- خرما میوه ای بسیاری مغذی و کامل است که می‌توانید به همراه چای یا آب جوش در زمان افطار ماه مبارک رمضان آن را میل کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد