پزشکی

مجله پزشکی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

شیر مادر شامل تمام مواد مغذی مورد نیاز برای شیرخوار در 4 الی 6 ماهگی اول زندگی است. جالب اینجاست که ترکیبات شیر مادر بر اساس نیاز نوزاد تنظیم ‌شده است.

مثلا یک نوزاد نارس همان شیری را از مادر دریافت خواهد کرد که می‌تواند هضم کند. ویتامین و آهن شیر مادر تا 4 الی 6 ماهگی نوزاد کافی است. نمک، کلسیم و فسفات هم در حد کفایت وجود دارند. در این شیر آنزیمی بنام لیپاز وجود دارد که هضم چربی را آسانتر می‌کند. شیر مادر بدلیل داشتن آنتی بادی و گلبول سفید می‌تواند شیرخوار را در مقابل برخی عفونتها محافظت کند.

ترکیب شیر مادر :
ترکیب شیر مادر در ابتدا و انتهای هر وعده شیردهی تغییر می‌کند. این شیر در ابتدا آبکی و آبی رنگ است که غنی از پروتئین، قند، ویتامین، املاح و آب است و در انتها سفیدتر و سرشار از چربی است. این چربی منبع اصلی تامین انرژی شیرخوار است. بنابراین دوره شیردهی باید کامل باشد و هرگز سعی نشود که در هر وعده از هر دو سینه شیر داده شود. نوزادانی که شیر مادر می خورند حتی در آب و هوای گرم به آب اضافی نیاز ندارند.

مضرات تغذیه با شیر خشک :
1- افزایش احتمال آلودگی و بروز عفونت نوزادان از جمله اسهال مزمن
2- کمبود ویتامین، فقر آهن، نمک زیاد، کلسیم و فسفات زیاد، چربی نامناسب، پروتئین نامناسب ، بدی هضم و جذب
3- احتمال بروز حساسیت مثل آسم و اگزما
4- مشکل مکیدن

زمان شروع اولین تغذیه :
تغذیه با شیر مادر باید هر چه زودتر پس از تولد نوزاد شروع شود. بنابراین اولین تغذیه باید از روی تخت زایمان شروع شود.

دفعات شیر دهی :
متناسب با تقاضای نوزاد تعیین می‌شود و ساعت معینی ندارد.

مدت زمان تغذیه :
به شیر خوار اجازه دهید هر موقع و هر چقدر که می خواهد از پستان مادر شیر بخورد. لازمست مادر در طول روز از هر دو پستان خود بطور منظم به شیرخوارش شیر بدهد ولی دقت کنید که در هر وعده فقط از یک پستان باید شیر بخورد.

تب شیر چیست ؟
گاهی اوقات قبل از آنکه شیر مادر جاری شود پستان او سفت شده و برای مدت 24 ساعت تب می‌کند که این حالت را تب شیر می نامند. این تب معمولا بدون درمان بهبود می یابد ولی اگر بیشتر از 48 ساعت طول کشید، باید بدنبال علل عفونی گشت. برای درمان تب شیر باید پستان را به دفعات از شیر تخلیه کرد.

ماستیت چیست ؟
اگر سفت شدن پستان برطرف نشود، ممکن است بافت پستان عفونت کند و قسمت عفونی قرمز، داغ، متورم و دردناک شده، مادر مجددا تب می‌کند که به این حالت ماستیت می‌گویند. برای درمان ماستیت ابتدا باید پستان تخیله شود. تجویز آنتی بیوتیک، تب بر و استفاده از کمپرس گرم پستان مبتلا نیز در مراحل بعدی باید انجام شوند. لازم به ذکر است که در حالت ماستیت نیازی به قطع شیردهی نیست.

آبسه پستان چیست ؟
اگر ماستیت درمان نشود، آبسه پستان ایجاد می‌شود. در این حالت پستان دردناک و داغ است. برای درمان آبسه پستان بیمار را باید در بیمارستان بستری نموده و با شکاف آبسه محتویات آنرا تخلیه نمود.

جلوگیری از زخم نوک پستان :
نوک پستان را نباید بیشتر از یکبار در روز شست. در این شستشو بهتر است از آب خالص استفاده شود. برای جلوگیری از بروز این حالت مادر باید اجازه دهد تا کودک خودش بعد از اتمام تغذیه پستان را رها کند. برای درمان این زخم به چند نکته باید توجه کرد :
اصلاح حالت مکیدن
مالیدن قطره آخر شیر روی پستان
قرار دادن نوک پستان در مقابل هوا و آفتاب در فاصله دفعات شیردهی
مالیدن کرمهای وازلین استریل
 

.:: راهکارهای متداول برای رفع بوی بد دهان ::.

بوی بد دهان یکی از مشکلات متداول در جامعه است که میتواند علتهای مختلفی داشته باشد. دلیل عمده و اصلی آن وجود یک باکتری غیرهوازی در بیوفیلمی است که روی زبان شکل می گیرد. این باکتری پروتئین موجود در غذاها را شکسته و گازهایی مثل سولفیدهیدروژن و اسکاتول تولید میکند.

بوی بد دهان در اول صبح تقریباً در همه افراد شایع است. این مشکل را می توان با بهداشت و نظافت دهان، کنترل کرد. اما خیلی افراد حتی پس از تمیز کردن دهان نیز ممکن است به خاطر برخی مشکلات دهانی، همچنان دچار این بو باشند. برخی از بیماری ها نیز می تواند موجب بدبو شدن دهان شود. علت اصلی این بیماری باید شناخته شده و درمان برطبق آن صورت گیرد.

:: در زیر به برخی از متداول ترین راه ها برای کاهش و درمان بوی بد دهان اشاره می کنیم :

1- نظافت دهان
برای کاهش فعالیت باکتری ها، باید همیشه دهان را تمیز نگه داشت. پس از غذا خوردن، غرغره کردن با آب ولرم لازم است. حتی پس از خوردن تنقلات، شیرینی، و بیسکویت حتماً باید دهان را با آب تمیز کرد. دوبار در روز باید مسواک بزنید. گفته می شود که مسواک اول صبح برای زیبایی است و مسواک آخر شب برای سلامتی.

2- تکنیک های مسواک زدن
برای گرفتن نتیجه بهتر باید از تکنیک های معمول مسواک زدن استفاده کرد. خیلی از افراد با مسواک زدن شدید باعث آسیب رساندن به لثه های خود می شوند. مسواک زدن پس از صرف هر غذا و نوشیدنی هم می تواند به مینای دندان آسیب برساند. موهای مسواک باید نرم اما به اندازه کافی سخت باشند تا بتوانند موادزائد را از منافذ دندانها بیرون بکشند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

مهمترین چیز در مسواک زدن، کنترل جهت آن است. دندانهای بالایی را باید در جهت روبه پایین و دندانهای پایین را در جهت روبه بالا مسواک زد. این مسئله هم برای سطح خارجی و هم داخلی صدق می کند. بعد نوبت به تاج دندانها می رسد. در این حالت مسواک زدن باید در جهت روبه جلو و روبه عقب صورت گیرد. این مسئله هم برای دندانهای بالا و هم پایین صدق می کند.

3- تمیز کردن زبان
لایه زرد یا سفید رنگ روی زبان می تواند موجب بدبو شدن آن شود. این مسئله در اول صبح بیشتر است و باید دوبار در روز به کمک تمیزکننده زبان انجام شود. تمیزکننده های زبان را باید به آرامی بدون آسیب رساندن به جوانه های چشایی روی زبان انجام داد.

4- خلال دندان
از خلال دندان برای بیرون کشیدن خرده های غذا از لای دندانها استفاده می شود. این ابزار مخصوصاً بعد از خوردن گوشت و ماهی بسیار مفید است. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لثه ها باید به آرامی از آن استفاده کنید.

5- غرغره کردن
پس از صرف هر غذا، غرغره کردن با آب ولرم بسیار مفید است. برای گرفتن نتیجه بهتر است این غرغره کردن را با آب نمک انجام دهید. دهان شوی های مختلفی نیز در بازار موجود است که می توانید از داروخانه ها خریداری کنید. غرغره کردن با دهان شوی هم به رفع بوی بد دهان کمک میکند.

6- عادات غذایی
برخی از موادغذایی نیز بوی خاصی ایجاد می کنند که ممکن است برای سایرین خوشایند نباشد. سیر و همچنین پیاز خام بهترین نمونه آن است. گفته می شود که خوردن یک سیب در روز دکتر را از شما دور می کند و خوردن یک پیاز خام در روز هم همه را از شما دور می کند. دقت به زمان غذاخوردن اهمیت زیادی دارد.

7- نوشیدن آب
خشکی دهان محل بسیار مناسبی برای فعالیت باکتری ها ایجاد می کند که موجب بدبو شدن دهان می شود. برای حفظ رطوبت دهان و کاهش تکثیر باکتریها، وجود بزاق دهان ضروری است. تولید بزاق با توازن آب بدن رابطه نزدیک دارد، درنتیجه باید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید.

8- خنک کننده های دهان
خنک کننده های مصنوعی و طبیعی دهان می تواند شدت بوی بد دهان را تاحدی پایین بیاورند. برای این منظور معمولاً از موادغذایی تند استفاده می شود. ادویه های جویدنی مثل میخک، زیره، هل، دارجین، و زنجبیل می توانند مفید باشند. همه مرکبات هم می توانند بوی بد دهان را کاهش دهند. خنک کننده های دهان و آدامس را می توانید از بازار تهیه کنید. اما باید دقت کنید که برخی از این محصولات می تواند آسیب هایی را هم ایجاد کند.

:: اگر راهکارهای بالا جواب نداد، می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید :

1- از بین بردن علت
بوی بد دهان گاهی به خاطر برخی بیماری های خاص مثل دیابت، تب، اختلالات معده، و بیماری های کبد ایجاد می شود. با از بین بردن و کاهش علت اولیه، بوی بد هم اتوماتیک وار از بین می رود.

2- داروهای جدید
اگر بوی بد دهان به خاطر عفونت خاصی باشد، داروهای آنتی بیوتیک، ضدقارچ و ضد ویروس مناسب می تواند مفید باشد. اگر بوی بد دهان به خاطر هر نوع بیماری مزمن یا خودایمن باشد ممکن است از استیروئید هم استفاده شود. قرص های تولیدکننده بزاق هم میتوان مصرف کرد.

3- جرم گیری دندانها
جرم گیری دندانها توسط دندانپزشک پلاک و رسوب روی دندنها را از بین می برد. اینکار می تواند شدت بدبوی دهان را کاهش دهد. حداقل سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

4- پر کردن کرم خوردگی دندانها
ازآنجا که کرم خوردگی دندان یکی از علتهای اصلی بوی بد دهان است، حتماً باید برای پر کردن آن به دندانپزشک مراجعه کنید. سابقاً از آلیاژهای نقره ای رنگ برای پر کردن استفاده می شود. اما امروزه با مواد مصنوعی که همرنگ دندان هستند استفاده می شود.

5- جراحی لوزه
بیمارانی که مداوماً دچار ورم و التهاب لوزه می شوند ممکن است به خاطر تولید موادخمیری از غدد لوزه ها دچار بوی بد دهان شوند. این بیماران پس از جراحی لوزه از این مشکل خلاص می شوند.

6- مشاوره روانشناسی
افرادیکه دچار بوی بد دهان هستند ممکن است دچار افسردگی شده و خود را از جامعه دور کنند. این انزوا بر فعالیت های روزانه آنها تاثیر منفی خواهد داشت. چنین افرادی باید بدانند که همه انسانها دچار بوی بد دهان هستند اما شدت های آن متفاوت است. باید تا جایی که می توانند برای از بین بردن شدت این بدبویی تلاش کنند و هر راه ممکنی را امتحان کنند. حمایت خانواده و دوستان برای چنین افرادی الزامی است. برخی از افرادی که برای بوی بد دهان به پزشک مراجعه می کنند، هیچ مشکلی واقعی ندارند. اما معمولاً از درد، تنگی نفس، ناراحتی شکم، و بوی بد دهان گلایه دارند. برای تشخیص و درمان هر علت واقعی نیاز به معاینه دقیق است. برای مداوای این افراد باید از طریق روانشناسی پیش رفت.

7- هوموپاتی
در هوموپاتی، دارویی هایی براساس وضعیت فیزیکی، احساسی، فکری و اجتماعی افراد انتخاب می شود و در قدرت و دوز مناسب برای آنها تجویز می شود. از این طریق هر مشکل سلامتی آنها ازجمله بوی بد دهان، از بین می رود.
 

.:: تشنج ناشی از تب در کودکان چیست ؟ ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تشنج ناشی از تب عبارت است از تشنجی که به دنبال افزایش ناگهانی دمای بدن شیرخواران و کودکان به وجود می آید.
در این حالت هوشیاری کودک تغییر پیدا می کند و انقباضات ناگهانی و غیر قابل کنترلی در عضلات وی پدید می آید. این حالت ممکن است تا ۴% کودکان تب دار را متأثر سازد.

علایم شایع :
معمولاً قبل از بروز تشنج، کودک عفونت همراه با تب ۳۹ درجه یا بالاتر داشته است، اما گاهی تشنج می تواند اولین علامت تب باشد.

علایم عبارتند از:
از دست دادن هوشیاری
پرش یا تکان خوردن بازوها، پاها، یا صورت که ۳-۲ دقیقه طول می کشد.
از دست دادن کنترل ادرار یا مدفوع (خیس کردن یا کثیف کردن )
حالت تحریک پذیری پس از به دست آوردن هوشیاری، و به دنبال آن خواب به مدت چند ساعت

علل :
بروز تب بالا به صورت ناگهانی به هر دلیل، همراه با تحریک پذیری بدون دلیل دستگاه عصبی مرکزی در بعضی از کودکان.
عوامل افزایش دهنده خطر
عفونت های مکرر
سابقه تشنج ناشی از تب در خواهر یا برادر کودک

پیشگیری :
هر گاه در کودکی که سابقه تشنج ناشی از تب داشته است، تب آغاز شد، بلافاصله اقداماتی جهت پایین آوردن تب انجام دهید.

عواقب مورد انتظار :
علی رغم ظاهر ترسناک آن، تشنجی که تنها در اثر تب در کودک رخ دهد معمولاً جدی نیست. اما در عین حال، باید به دنبال سایر علل تشنج نیز گشت.
بروز این حمله های تشنجی باعث عقب ماندگی ذهنی، تأخیر در رشد و نمو، یا ناهنجاری های رفتاری نمی شود.
اگر اولین حمله تشنجی ناشی از تب در شیرخوار زیر ۶ ماه رخ دهد، امکان دارد انجام بررسی دستگاه عصبی و سایر بررسی ها ضروری باشد.

عوارض احتمالی :
آسیب به بدن به هنگام حمله تشنجی
آسیب به مغز در اثر حملات تشنجی مکرر
در کودکانی که دچار تشنج ناشی از تب می شوند، خطر بروز بیماری صرع در سال های بعد از حد متوسط بالاتر است.
خطر عود تشنج ناشی از تب ۳۳% است ؛ عود تقریباً در تمام موارد، در عرض یک سال اتفاق می افتد.

اصول کلی درمان :
- اگر تشنج ناشی از تب به طور مکرر رخ دهد، بررسی های آزمایشگاهی خون و مایع نخاع، و نیز نوار مغز انجام خواهند شد.
- به هنگام تشنج، اشیاء بالقوه خطرناک را از دور و بر بچه دور کنید. بچه را به پهلو بخوابانید و مطمئن شوید که راه تنفس بچه باز است.
- جزئیات تشنج را یادداشت کنید و به پزشک اطلاع دهید. اطلاعات باید شامل موارد زیر باشد :
زمان شروع تشنج، مدت زمان سپری شده از زمان بالا رفتن تب تا بروز تشنج، آیا حرکت دست و پا در دو طرف یکسان بوده یا این که یک طرف بیشتر از طرف دیگر تکان می خورده است؟ مدت زمان تشنج؟ آیا کودک پس از تشنج خوابیده است ؟ چه مدت ؟ آیا تشنج پس از مدتی دوباره رخ داده است ؟
- پس از تشنج، سعی کنید تب را با آب ولرم پایین بیاورید.

داروها :
امکان دارد داروهای ضدتشنج، مثل فنوباربیتال، برای پیشگیری از تشنج تجویز شوند. گاهی این نوع داروها پس از اولین بروز تشنج توصیه می شوند و گاهی تنها زمانی که تشنج بعداً دوباره تکرار شود.
داروهای ضدتشنج تنها زمانی مؤثر هستند که در طی سال هایی که کودک مستعد عود تشنج ناشی از تب است (تا ۴ سالگی ) به طور روزانه مصرف شوند. البته معمولاً این داروها برای کودکان پرخطر یا کودکانی که تشنج عارضه دار دارند توصیه می شوند.

فعالیت :
تا زمان برطرف شدن تب و بیماری زمینه ای، کودک باید در رختخواب به آرامی استراحت کند. پس از آن نیز فعالیت باید تدریجاً از سر گرفته شود.

رژیم غذایی :
به هنگام تشنج، کودک نباید چیزی بخورد. پس از پایان تشنج، کودک را تشویق کنید که مایعات زیادتر بنوشد، مثلاً آب، چای، نوشابه، و آب میوه.

در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید :
اگر کودک شما به دنبال تب دچار تشنج می شود.
اگر امکان بروز هرگونه آسیبی به هنگام تشنج صورت می گیرد.
اگر بیماری زمینه ای که باعث تب شده است، در عرض ۳ روز رو به بهبود نگذارد.

منبع : سایت پزشکان
 

.:: روشهای آسان برای کاهش وزن با رژیم های عذایی ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

بدون نیاز به رعایت رژیم غذایی خاص، با رعایت این روش ها در زندگی مطمئن باشید که با سرعت می توانید به وزن ایده آل خود دست یابید. این روزها انواع متنوعی از رژیم های غذایی باب شده است که باعث کاهش وزن سریع می شود اما به همراه تحمل احساس گرسنگی و محرومیت شدید و متاسفانه به همان سرعت که وزن کم می شود، مجددا به حالت اول برمی گردد و حتی بیشتر هم می شود. در حالیکه برای حفظ این کاهش وزن و عدم برگشت وزن اضافی بهتر است برنامه ای متعادل با روندی آهسته را دنبال کنید و این کار حتی بدون رعایت رژیم غذایی حاصل قابل انجام است. تنها با کمی تغییر در برنامه و روش زندگی خود می توانید این موفقیت را تجربه کنید. مثلا 5/0 کیلوگرم چربی معادل 3500 کالری است و رها شدن از این میزان کالری با انجام ورزش و رعایت رژیم مناسب می تواند باعث کاهش 5/0 کیلوگرم وزن در هر هفته شود. اگر می خواهید وزن جاری خود را به همین میزان حفظ کنید تنها کافی است 100 کالری در روز کمتر مصرف کنید تا از افزایش وزن خود در هر سال بکاهید و اما بعضی از روش های موثر برای کاهش وزن بدون نیاز به رعایت رژیم غذایی خاص عبارتند از:

1- عدم حذف صبحانه از بین وعده های غذایی : یکی از عادت های افرادی که توانسته اند به طور موفق به وزن نرمال و ایده ال خود برسند، خوردن صبحانه در هر روز است. خیلی از مردم تصور می کنند که حذف صبحانه بهترین روش برای کم کردن مصرف کالری است در حالیکه در بقیه ساعت های روز بیشتر می خورند. مطالعات نشان می دهد که افرادی که هر روز صبحانه می خورند کم وزن تر از افرادی هستند که این وعده غذایی را حذف می نمایند.

2- آشپزخانه را در شب تعطیل کنید : زمانی را در شب در نظر بگیرید که دیگر غذایی خورده نشود. این کار باعث می شود که از خوردن غذا یا هله هوله در هنگام تماشای تلویزیون در ساعت های آخر شب صرف نظر کنید. بعد از خوردن شام در ابتدای شب می توانید یک فنجان چای، آب نبات یا ظرفی کوچک بستنی بخورید و سپس بلافاصله مسواک بزنید تا دیگر بعد از این زمان تا آخر شب سراغ خوراکی نروید.

3- نوشیدنی های مناسبی انتخاب کنید : نوشیدنی های شیرین سرشار از کالری است در حالیکه باعث رفع گرسنگی نیز نمی شود. بهتر است تشنگی خود را با آب، آب میوه (مرکبات طبیعی)، شیر کم چربی و یا مقدار کمی از سایر آب میوه های 100% طبیعی بر طرف کنید.

4- مصرف سبزیجات و میوه جات : خوردن سبزیجات و میوه جات کم کالری و پر حجم باعث حذف غذاهای با چربی زیاد و کالری بالا می شود. بهتر است گوشت را از مرکزیت بشقاب خود حذف کنید و در عوض سبزی را جایگزین کنید. همچنین می توانید ناهار و شام خود را با یک ظرف سالاد شروع کنید. بهتر است آشپزخانه خود را از انواع سبزیجات و میوه جات پر کنید. این نوع رژیم غذایی سرشار از ویتامینها، مواد معدنی، فیبر و ... است.

5- مصرف غلات : غلاتی همچون برنج برشته و بو داده، ذرت و نان جو سرشار از فیبر است و مصرف آنها باعث احساس سیری برای مدت بیشتری می شود.

6- طبیعت و محیط اطراف خود را کنترل کنید : برای مثال می توانید آشپزخانه خود را تنها از مواد غذایی سالم و مغذی پر کنید، این کار باعث می شود که کمتر به رستوران بروید و از غذاهای رستوران استفاده کنید. قبل از رفتن به مهمانی غذایی سبک بخورید تا از خوردن انواع هله هوله در مهمانی صرف نظر کنید. قبل از اینکه بخواهید به طرف غذا بروید 15 دقیقه صبر کنید و سپس یک لیوان پر از آب بخورید.

7- مقدار هر وعده غذایی خود را کم و مختصر کنید : اگر تنها بتوانید این عادت را پیشه خود کنید، 10 تا 20 % می توانید باعث کاهش وزن خود شوید. مقدار وعده های غذایی شما چه در رستوران چه در خانه اغلب بیش از اندازه نیاز شماست. بهتر است میزانی را انتخاب کنید تا از برداشتن بیش از اندازه غذا اجتناب کنید. همچنین می توانید ظرف غذای خود را کوچکتر انتخاب کنید.

8- به گام های خود اضافه کنید : شما می توانید مسافت سنج یا گام شماری به همراه داشته باشید و به تدریج به تعداد و مقدار آن بیافزایید تا به 10000 گام در روز برسد. برای رسیدن به این هدف راه های زیادی وجود دارد مثلا می توانید حتی هنگام صحبت با تلفن راه بروید.

9- در هر وعده غذایی خود پروتئین بگنجانید : اضافه کردن منابع پروتئین کم چربی در هر وعده غذایی سبب می شود که برای مدت زمان بیشتری سیر باشید و کمتر پر خوری کنید. مثلا ماست کم چربی، مقدار کمی آجیل، کره بادام زمینی، گوشت کم چربی و ... می توانید منابع پروتئینی موثری باشد. متخصصان همچنین پیشنهاد می کنند که برای حفظ قند خون در سطح متعادل می توانید تعداد وعده های غذایی را بیشتر کنید (هر 3 تا 4 ساعت یکبار) ولی در هر وعده کم بخورید.

10- مواد غذایی سبک را جایگزین کنید : مثلا به جای خوردن فرآورده های لبنی و گوشت پر چرب، نوع رژیمی و کم چربی آن را انتخاب کنید یا به جای مصرف سس سالاد برای خوردن سالاد می توانید مقدار کمی سرکه به سالاد اضافه کنید. یا به جای مصرف سس مایونز بر روی ساندویچ سس خردل را امتحان کنید.

منبع : سلامت نیوز
 

.:: خواص دانه ی معطر و مفید هل ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

هل گیاهی معطر است که در مناطق حاره و گرم می روید. وطن آن هندوستان می باشد و حدود 80 درصد هل مصرفی دنیا از هندوستان تامین می شود. نام علمی این گیاه Elettaria cardamom است.

میوه ی هل، بیضی شکل و به رنگ های زرد، سبز یا سیاه است. دانه های معطر و مطبوعی به رنگ قهوه ای در میوه ی آن وجود دارد که به عنوان ادویه و برای خوشبو کردن نوشیدنی ها و غذاها به مصرف می رسد. در بسیاری از شیرینی ها و دسرهای سنتی ایرانی نیز از هل کوبیده یا آسیاب شده استفاده می شود.

خواص درمانی:
- هل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است.
- جویدن دانه های هل پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر غذا، می تواند بوی نامطبوع دهان (مثل بوی سیر و پیاز) را نیز خنثی کند.
- دانه های هل خواص گرمابخشی داشته و معده و روده ها را تقویت می کنند.
- هل اشتها را تحریک می کند و عمل هضم غذا را بهبود می بخشد.
- نوشیدن دم کرده ی داغ آن موجب تسکین کولیت، سوءهاضمه، باد نفخ، حالت تهوع و بی حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می شود.
- یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند هل، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. از این رو می توان آن را به محصولات لبنی و پودینگ ها افزود تا اثر شیر را که موجب تشکیل خلط در گلو می شود خنثی کرده و به هضم آن نیز کمک کند.
- دانه های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوسها و برونش ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک میکنند.
- هل چنان که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد و در رفع افسردگی موثر است.
- هل همچنین کلیه ها را تقویت می کند و گفته می شود برای درمان شب ادراری کودکان مفید است.

دیگر خواص هل عبارتند از:
- تقویت کننده قلب است.
- بادشکن بوده و گاز معده و روده را از بدن خارج می سازد.
- تقویت کننده بدن است.
- ادرار آور است.
- قاعدگی را باز می کند.
- زخم های دهان را برطرف می کند، بدین منظور دم کرده هل را در دهان غرغره کنید.
- خوشبو کننده دهان است.
- برای تسکین درد گوش ، گرد هل را در گوش بریزید.
- تب را پایین می آورد.
- معالج سرماخوردگی است.
- برای تسکین درد روماتیسم مفید است.
- ضد مسمومیت است.
- برای رفع بیماری های چشم مفید است.

تهیه دم کرده هل :
مقدار 30 گرم هل کوبیده را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و بنوشید. هل را همچنین می توان موقع دم کردن چای، به آن اضافه کرد.

تهیه یک دم کرده دارویی با هل :
برای تهیه یک دم کرده ی گیاهی معطر و آرام بخش و خوش طعم، 4 عدد دانه هل را همراه با 4 عدد دانه فلفل سیاه، 4عدد دانه میخک، یک قطعه دارچین نکوبیده و چند حلقه نازک زنجبیل تازه در 600 میلی لیتر آب بریزید. آن را به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید، اما مواظب باشید نجوشد.
دم کرده را صاف کنید و به صورت داغ همراه با کمی شیر یا عسل بنوشید.
نوشیدن این دم کرده دو بار در روز، درمانی فوق العاده برای سرفه و سرماخوردگی است.

مضرات مصرف زیاد هل :
مصرف زیاد هل برای روده ها مضر است. برای رفع این مشکل، آن را باید با کتیرای خوراکی خورد.
 

.:: ماکارونی، جایگزینی مناسب برای برنج و نان ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

بسیاری از شهروندان ماکارونی را به عنوان جایگزینی مناسب برای این دو ماده غذایی یعنی برنج و نان انتخاب کرده‌‌اند.
با اینکه پیش از این ماکارونی‌ به عنوان غذا‌یی پرخاصیت تلقی نمی‌شد، این روز‌ها انواع غنی شده، این ماده غذایی را هم در فهرست خوردنی‌های مناسب قرار داده است. البته از طریق اضافه‌کردن سس‌های مغذی نیز می‌توان انواع ارزان‌تر آن‌را در سبد مصرف جای داد و از صرفه‌جویی اقتصادی آن بهره‌مند شد. برای نمونه در مایع ماکارونی می‌توان از انواع سبزی‌ها مانند فلفل‌دلمه‌ای، کلم‌بروکلی و هویج استفاده کرد.
یکی از مهم‌ترین نکات پخت ماکارونی که منجر به صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود، حرارت دادن بیشتر ماکارونی پیش از آبکش کردن است.با نرم شدن ماکارونی جذب کربوهیدرات‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای آن سریع‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد.
این غذا به وسیله اضافه کردن روغن مایع یا روغن زیتون به مایه ماکارونی، بعد از آبکش کردن نیازی به روغن مجدد ندارد. فقط اندکی روغن برای تفت مایه آن کفایت می‌کند. درکنار ماکارونی سعی کنید از ماست و دوغ کم‌چرب و بدون گاز استفاده کنید زیرا به هضم پروتئین و کربوهیدرات‌های غذا کمک می‌کند.
برای آشتی دادن کودکان با غذا نیز می‌توان از این ماده غذایی سریع و آسان استفاده کرد. برخی از بچه‌ها تخم‌مرغ و انواع سبزی‌ها را دوست ندارند. در این مورد می‌توان از علاقه آنها به ماکارونی سود جست و با اضافه کردن این مواد به ماکارونی کم کم آنها را به خوردن سبزی‌ها و تخم مرغ ‌عادت داد. البته این موضوع را نباید از یاد برد که اصولا ماکارونی غذای سنگینی است که برخی از کودکان پس از صرف آن به دل درد دچار می‌شوند.

منبع : سلامت نیوز
 

.:: امسال تب کنگو در ایران 31 قربانی گرفت ! ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از ابتدای امسال 108 نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند و از این تعداد 31 نفر جان باختند.

محمدمهدی گویا در گفت‌و‌گو با فارس افزود : تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که گهگاهی در ایران دیده می‌شود، طی یک ماه اخیر 5 مورد از این بیماری در لارستان فارس مشاهده شده است که یک نفر از آنان جان باختند.

وی افزود: عامل این بیماری خونریزی دهنده، ویروسی است که از طریق نیش کنه به حیوانات منتقل می‌شود، از طریق نیش کنه ممکن است، انسان هم مبتلا شود، تماس با ترشحات بدن یا خون حیوان آلوده یا ذبح حیوان آلوده نیز باعث انتقال این بیماری می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که فردی در تماس با حیوان آلوده به ویروس این بیماری نکات بهداشتی را از جمله پوشیدن دستکش رعایت نکند، ممکن است بر اثر تماس با خون، ترشحات بدنی یا احشای حیوان آلوده به این بیماری مبتلا شود. علاوه بر آن این بیماری ممکن است بر اثر تماس انسان با انسان از طریق ترشحات بدن و خون این بیماری منتقل می‌شود.

گویا گفت: علامت بیماری تب کریمه کنگو تب، دردهای عضلانی و استخوانی، خونریزی از دهان، لثه، بینی و حتی دستگاه گوارش، مشاهده خون در مدفوع، استفراغ خونی و ادرار خونی است و در مراحل پیشرفته منجر به زردی و مرگ فرد می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: خوردن گوشت حیوانات به ندرت منجر به انتقال این بیماری می‌شود، مگر این که گوشت حیوان آلوده خوب نپخته باشد، علت اصلی انتقال این بیماری تماس با ترشحات یا خون حیوان آلوده است، گاو، گوسفند و بز از جمله حیواناتی هستند که به این بیماری مبتلا می‌شوند و آن را انتقال می‌دهند.

منبع : فارس
 

.:: خواب نیمروزی، حافظه را تقویت می‌کند ! ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، خواب بعد ازظهر به کارکرد حافظه بلندمدت کمک می‌کند. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد ۹۰ دقیقه خواب نیمروز، بسیار به حافظه کمک می‌کند. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، هنوز اطلاعات دقیقی از پردازش مغز هنگام خواب به دست نیامده است اما نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد، احتمال دارد خواب نیمروزی، سرعت حافظه را تقویت کند و ممکن است در آینده، این کار را به طور مصنوعی انجام دهند.

حافظه بلندمدت، خاطراتی را که سال‌ها با ما بوده‌اند، برمی‌گرداند !
این تحقیقات در دو گروه انجام شد : یک گروه که یک ساعت در روز می‌خوابیدند و گروهی که اصلاً چرت نمی‌زدند. بنابراین، افرادی که بعد از ظهرها چرت می‌زدند، کارایی‌شان در اول شب به طور چشمگیری از دیگران بهتر است. این در حالی است که میزان خواب این دو گروه یکسان بود اما کارایی گروهی که عصر خوابیده‌ بودند، خیلی بهتر از دیگران بود. بر اساس این یافته ها می‌توان گفت : به جای ۶ تا ۸ ساعت خواب مستمر، مغز می‌تواند در ۹۰ دقیقه چرت زدن، حافظه را تقویت کند.

منبع : پزشکان بدون مرز
 

.:: خطر شکستگی استخوان در مبتلایان به ایدز ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

محققان امریکایی اعلام کردند : خطر شکستگی استخوان در بیماران آلوده به ویروس اچ. آی. وی 60 درصد است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از یونایتدپرس، این تحقیقات که در نشریه علمی غدد شناسی و متابولیسم آمریکا منتشر شد نشان می دهد میزان شکستگی استخوان در زنان و مردان آلوده به ویروس اچ. آی. وی بسیار بالاست.

دکتر استیون گرینسپون از بیمارستان دولتی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون اعلام کرد : تحقیقات ۱۱ ساله بر روی بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ فرد آلوده به ویروس اچ. آی. وی و بیش از ۲ میلیون فرد تحت نظر نشان می دهد خطر شکستگی استخوان به ویژه در ناحیه لگن و ستون فقرات در میان زنان و مردان بسیار بالا است و این خطر با بالا رفتن سن نیز افزایش مییابد.

گرینسپون افزود : این افراد باید هر چند وقت یکبار آزمایش تراکم استخوان دهند. وی تاکید کرد : این خطر در زنان آلوده به ویروس اچ. آی. وی بویژه پس از دوران یائسگی به شدت افزایش خواهد یافت که باید دید، آیا ویروس اچ. آی. وی به تنهایی عامل این مسئله است یا سایر عوامل متابولیسمی نیز در آن نقش دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد